Zoekgedraganalyse: een gat in de markt

Een zoekgedraganalyse zorgt voor mooie doorkijkjes. Zo zagen we, nadat we data over start-ups hadden opgehaald voor een nieuwe klant, dat veel Nederlanders op zoek zijn naar een gat in de markt.

Gat in de markt zoeken

Ruim 1400 keer per maand tikt iemand in ons land de woorden ‘gat in de markt’ in op Google. Ook googelen we enthousiast op variaties van deze zoekopdracht. De ambitieuze Nederlander jaagt op ‘gaten in de markt’. De wat bescheidener landgenoot zoekt ‘een gat in de markt’. En de effectieve Nederlander die geen nanoseconde van zijn tijd wil verspillen tikt — mogelijk in kapitalen — ‘het gat in de markt’ in.

Stevige boswandeling

Minimaal 45 keer per dag zoekt Nederland naar een briljant idee, een ultieme hit waarmee werelddominantie zicht- en bereikbaar of inzichtelijk wordt. De tijd dat nadenken en inspiratie opdoen begon met een stevige boswandeling of — vooruit — een kleine chemische of alcoholische versnapering lijkt definitief verruild voor een maagdelijk wit zoekscherm waarachter alle antwoorden liggen.

De data zegt het.

Dus het is waar.

Nederland innovatieland

Maar het zijn vooral de verhalen, lagen en ontwikkelingen áchter die gegevens die zo fascinerend zijn. Van informatie die we al kenden — Nederland is ambitieus, Nederland innovatieland wil continu vernieuwen en voorop blijven lopen — tot inkijkjes die je niet direct verwacht: het nieuwe normaal is kennelijk álles letterlijk aan de almighty zoekmachine vragen.

Stemadvies van Google

Ook dat wisten we, dankzij diezelfde zoekmachine, al wel een beetje. In verkiezingstijd schroomden veel Nederlanders zelfs niet om voor stemadvies bij Google aan te kloppen. ‘Op welke partij kan ik het beste stemmen’ was de op drie na meest ingetikte zoekvraag. Voor wie een paar minuten over heeft: Google Trends biedt meer uitdagende en vermakelijke inzichten dan de Facebookfeed van je moeder.

Honderd procent helder

Het mooie van data is óók dat veel dingen nog niet honderd procent helder zijn. Van het gat in de markt voorbeeld weten we dat de term opdook in relatie tot start-ups. Laten we daarom voorzichtig aannemen dat mensen die deze zoekterm gebruiken inspiratie zoeken voor het opstarten van een bedrijf.

Dieper de data in

Maar Google geeft niet zomaar het volledige antwoord waarnaar Nederland op zoek is. Als je gat in de markt googelt, kom je uit bij content die tips geeft over hoe je het gat in de markt kunt vinden. Google helpt je dus de goede kant op, maar Google lost niet je probleem op. En Google schenkt je ook niet de gouden formule voor een nieuwe onderneming.

Het waarom

We kunnen inmiddels dus heel goed het wat, waar, wanneer en hoe van een zoekopdracht achterhalen. Maar waar het echt om gaat is het wie en het waarom. En daar komen we achter door verder te kijken dan de harde data. Wie stellen deze vraag en waarom doen ze dat? Wat willen ze bereiken? En welke zoekterm gebruiken ze daarvoor die door de concurrentie over het hoofd wordt gezien?

Zoekgedraganalyse?

Met een zoekgedraganalyse en een doelgroeponderzoek kom je een stuk dichterbij het antwoord dat je hoopt te vinden. Dankzij deze aanpak konden we de bovengenoemde klant die data wilde over het zoekgedrag rond startups helpen aan een specifiek domein en zo’n 70 leads per maand. Een gat in de markt? Het zou zomaar kunnen.