Heeft print nog zin in je middelenmix? Ja, zeggen steeds meer experts. Want uitgerekend jongeren blazen het doodverklaarde papier nieuw leven in. Met andere woorden: merken moeten print niet alleen overwegen, ze moeten het nú overwegen.
Hip, premium product
Papier staat voor kwaliteit, luxe, diepgang, focus, me-time. Adformatie schreef onlangs twee interessante verhalen over print als hip, premium product. In de een werden de belangrijkste conclusies uit een Brits onderzoek gepresenteerd.
Print náást online
Marketing- en communicatiebureau Wardour polste het printgebruik van 2.001 consumenten en ontdekte dat jongeren steeds meer print gingen lezen náást hun online mediagebruik.
Een samenvatting van het onderzoek:
- Zowel de groep Generatie Z (18-24 jaar) als de leeftijdsgroep tot 35 jaar leest meer via de printkanalen dan mensen in andere leeftijdscategorieën.
- 15% van alle ondervraagden is meer vakbladen gaan lezen. Voor de generatie Z is dit met 28% aanzienlijk meer.
- Ook geeft 10% van de respondent zegt meer gedrukte tijdschriften, brochures en rapporten van bedrijven te lezen dan een jaar geleden. Voor mensen tussen de 25 en 34 jaar is dit bijna het dubbele met 19%.
- Maar liefst 75% van de jongeren geeft aan minstens één tijdschriftpublicatie per maand te lezen.
- Bijna de helft (44%) van de ondervraagden herinnert zich eerder iets van het lezen uit een printmiddel dan van een beeldscherm (slechts 12% was het daar niet mee eens).
- Consumenten vinden het gemakkelijker om zich met print te concentreren op het bericht (54% stemde hiermee in, slechts 11% was het oneens). Vooral bij gecompliceerde berichten geeft 61% de voorkeur aan print.
- Daarnaast vindt een 25% van de ondervraagden de informatie in print betrouwbaarder dan online. Slechts 6% zei dat ze meer digitaal meer vertrouwen.
De andere krant
Eerder al kon een andere oudgediende — de krant — rekenen op hernieuwde belangstelling. Belangrijkste conclusies uit dat visieverhaal van marketing- en mediabureau Mediaxplain in Adformatie:
- De kwantitatieve doelgroep van de krant is veranderd in een kwalitatieve.
- De krantenlezer wordt minder snel afgeleid door alerts van Facebook, WhatsApp en Google. Daardoor blijft de boodschap beter hangen.
- De krant biedt een overzichtelijk aantal visies in plaats van likes en reacties, die de lezer kunnen beïnvloeden.
Merken omarmen magazines
De terugkeer van print is ook grote online driven merken niet ontgaan. KLM, AirBnB, Facebook, Amazon en KFC deden afgelopen jaar in meer of mindere mate ‘iets met magazines’.
Focus op jonge doelgroep
De LOI koos in 2018 zelfs zeer bewust voor een gloednieuw inspiratiemagazine met een focus op een jonge doelgroep. En deze week lanceert mediabureau MAGNA het kersverse blad Redefine over toekomstige ontwikkelingen in het veranderende medialandschap.
Heeft print nog zin? Ja!
Ik wil 4x per jaar een Kennis Update ontvangen