Case: Drinkwaterplatform

Daar sta je dan. Met een overtuigende communicatieboodschap. Die niet alleen jouw belangen dient, maar ook die van je stakeholders. En tóch bereik je ze niet. Frustrerend. Dat vonden ook de Nederlandse drinkwaterbedrijven. De oplossing: een platform dat jaarlijks ruim 200.000 unieke bezoekers ontvangt.

In het kort:

  • De drinkwatervoorziening in Nederland staat onder druk.
  • Beleidsmakers en beslissers maken zich echter vooral druk om andere dossiers en de drinkwaterbedrijven zitten niet altijd aan de bestuurstafels.
  • Daarom moeten de drinkwaterbedrijven op een andere manier hun verhaal onder de aandacht brengen.
  • Dat doen ze via het Drinkwaterplatform – een redactioneel platform met content gericht op de informatiebehoefte van de doelgroep

Het probleem: je doelgroep zit niet op jouw verhaal te wachten

Drinkwater is van levensbelang. Voor álle Nederlanders. Als die basisvoorziening onder druk staat, verdien je de aandacht van beleidsmakers. Toch merkten de drinkwaterbedrijven en hun branchevereniging dat andere dossiers, zoals de energietransitie en de woningbouwopgave, alle aandacht opeisten. Bovendien hadden ze geen vaste plek aan de bestuurstafels.

De oplossing: help je doelgroep met vraagstukken waar ze al mee bezig zijn

De drinkwaterbedrijven wonnen de controle terug. Hoe? Door de vragen van de stakeholders adequaat te beantwoorden en tegelijkertijd de drinkwaterbelangen onder de aandacht te brengen. Hoe? Met het Drinkwaterplatform. Dat bereikt nu jaarlijks ruim 200.00 unieke bezoekers die op zoek zijn antwoorden op specifieke vragen.

De aanpak: met data de relevante vragen in kaart brengen

Samen met de drinkwaterbedrijven keek Contenture naar de data. Wat zijn de vragen waarmee de stakeholders worstelen? Welke dossiers hebben hun aandacht? Hoe kunnen we hen helpen én een koppeling maken naar onze uitdagingen? Het antwoord: een Drinkwaterplatform met content die specifiek gericht is op de informatiebehoefte van de doelgroep.

Wat levert dat op?

Het Drinkwaterplatform trekt jaarlijks meer dan 200.000 geïnteresseerde bezoekers. Daarnaast zijn een actief Twitter-account en een LinkedIn-community goed voor meer dan 1400 volgers. De maandelijkse nieuwsbrief bereikt maandelijks ruim 1300 ontvangers. Hier vind je meer over deze case.

Over Contenture

Uit onderzoek onder 350 bedrijven in Nederland blijkt dat gemiddeld 80% van alle content de doelgroep nooit bereikt. Dit betekent dat 8 van de 10 verhalen geen impact hebben. Gelukkig is er een oplossing.

Met Contenture krijg je inzicht in data over je doelgroepen, middelen, kanalen, content en concurrenten. Hiermee ontwikkelen we een data-gedreven contentstrategie, gericht op structureel communiceren met je doelgroepen.

Advies nodig in effectieve communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.