Stakeholdercommunicatie in 50 feiten: de complete lijst

Wat is een stakeholder ook alweer? Waarom zijn stakeholdermanagement en stakeholdercommunicatie onmisbaar voor je organisatie? En hoe maak je goede content voor stakeholders? Deze lijst van Contenture geeft je álle antwoorden. 

WIL JE ALLE 50 FEITEN IN PDF ONTVANGEN? –> GO FOR DOWNLOAD –>

DEFINITIE

  1. Wat zijn stakeholders?

Stakeholders zijn mensen die iets met jou te maken hebben of krijgen. Eigenlijk is stakeholders een hip woord voor ‘belanghebbenden’ of ‘betrokkenen’.

  1. Welke soorten stakeholders onderscheiden we?

Interne stakeholders, externe stakeholders en interface stakeholders.

  1. Wat zijn interne stakeholders?

Afdelingen in een bedrijf of organisatie. Denk aan logistiek, marketing, de financiële afdeling en human resources (werknemers, managers, aandeelhouders, investeerders, de ondernemingsraad). Deze stakeholders willen bijvoorbeeld dat projecten efficiënt verlopen en winst opleveren.

  1. Wat zijn externe stakeholders?

Eindgebruikers, consumenten, betalende klanten (leveranciers, media, crediteuren, concurrenten). Deze stakeholders hebben vaak een emotioneel belang. Zij kijken vooral naar behoefte-invulling van een project.

  1. En wat zijn interface stakeholders?

De overheid, maatschappij, onderwijs, consumentenbond, bewoners. Zij kunnen invloed uitoefenen met en op wet- en regelgeving.

ACHTERGROND

  1. Waarom zijn stakeholders een thema?

Omdat mensen het er steeds vaker over hebben. Zo groeide ‘stakeholders’ de afgelopen jaren uit tot een buzzwoord. Ook nu nog gebruiken mensen het woord voortdurend en blijven ze er maar naar googelen.

  1. Wie zegt dat?

De data die we halen uit zoekmachines als Google, en informatie uit social media. Dus het is waar. Zo blijkt de zoekterm ‘stakeholders voorbeelden’ enorm populair. Deze stijgt al vijf jaar. Het betekent dat de woordcombinatie ‘stakeholders voorbeelden’ in maart 2014 140 maal per maand werd ingetikt in Google. In september 2019 was dit ruim 6 keer zoveel: 880 keer.

  1. Hoe vaak googelen we het woord stakeholders?

Bijna 20.000 keer per maand. Tussen oktober 2015 (9.900) en september 2019 (18.100) steeg het aantal zoekopdrachten voor stakeholders met bijna 50 procent.

  1. Nog meer leuke data?

Nou vooruit, een fun fact: gemiddeld zoeken 260 mensen per maand naar steakholders.

  1. Euh, eigenlijk heb ik nu geen tijd voor deze lijvige productie. Kan ik snel iets downloaden?

Absoluut. We hebben deze Top 50 ook in een whitepaper. Je kunt ‘m onderaan dit blog gratis downloaden. Alvast veel (uitgesteld) leesplezier!

PRAKTIJK (stakeholderanalyse maken)

  1. Hoe ontdek ik wie mijn stakeholders zijn?

Maak een stakeholderanalyse! Dit is een overzichtelijk schema waar alle belanghebbenden in staan.

  1. Hoe maak ik een stakeholderanalyse?

Beantwoord deze vragen en schrijf de antwoorden uit:

  • Welke stakeholders hebben de meeste invloed op mijn project?
  • Wie worden het meest beïnvloed door mijn project?
  • Welke stakeholders betalen voor de geleverde producten?
  • Wie leveren middelen voor mijn project?
  • Welke stakeholders zijn mijn grootste supporters?
  • Wie vormen een uitdaging (lees: bedreiging)?
  1. Is er een voorbeeld van een stakeholderanalyse? 

Ja. Hieronder hebben we een stakeholderanalyse gemaakt voor Jan Doedel die een x-bedrijf heeft. Hij is druk bezig met de verduurzaming van zijn zaak, maar dat zorgt helaas voor een prijsstijging. In het voorbeeld heeft Jan een stakeholderanalyse gemaakt en al zijn interne, externe en interface stakeholders in kaart gebracht.

  1. Wat moet ik doen ná de stakeholderanalyse?

De stakeholders positioneren ten opzichte van jouw organisatie. Dit noemen we stakeholder mapping. De meest gebruikte analyses om dit te doen, zijn de interne/externe-, primaire/secundaire- en krachtenveldanalyse. Hieronder vind je meer praktische info aan de hand van visuals en het voorbeeld van Jan Doedel.

  1. Is er nog meer te melden over stakeholderanalyse?

Uiteraard. Maar het meest opzienbarende feit is dat 75 procent van de managers en communicatieprofessionals niets doet met de uitkomsten van een stakeholderanalyse.

PRAKTIJK (ná de stakeholderanalyse)

  1. Waarom valt het vaak stil ná de stakeholderanalyse?

Omdat de stap naar communiceren en content maken te groot is. Stakeholdercommunicatie is een vak dat door professionals moet worden opgepakt. Content maken vereist structuur, discipline, kwaliteit, afwisseling en een realistisch tijdspad. Het is zoveel meer dan een stukje tekst tikken.

  1. Waarom zijn stakeholdercommunicatie en content maken zo moeilijk?

Omdat het werk van de lange adem is. Na de analyse is de verleiding groot om voor quick wins te gaan, maar het echte onderscheid maak je in the long run. Een meerjarentraject voor stakeholdercommunicatie waarin is vastgelegd op welk moment welke stakeholder welke boodschap krijgt geserveerd. Dat doe je er niet even bij. Daar zijn mankracht, kwaliteit, structuur en overleg voor nodig.

  1. Met welke stem praat ik tegen een deftige bestuurder? En met welke tegen een kritische klant?

Met dezelfde. Het nuanceverschil zit in de tone of voice. Soms moet je iets uitleggen vanuit een lagere instap of juist vanuit een hoog-over expertise niveau. De grote gemene deler? Spreek iedereen altijd aan op menselijke wijze. Van mens tot mens dus.

Geef me alle Top 50 feiten over stakeholders