Data driven content marketing: definitie en tips

Data driven content marketing verandert je doelgroepen in actieve ambassadeurs. De strategie erachter is opgebouwd vanuit de 5 C’s: Content, Context, Connectie, Collaborate, Community, en de hoofdletter D van Data.

Data driven content marketing: definitie

Data driven content marketing is content marketing die wordt gedreven door data en redactionele inhoud. Om die te achterhalen kan onze datatool waardevolle gegevens over doelgroepen ophalen. De tool leest exact uit waar ze op zoeken, welke termen ze daarvoor gebruiken en wanneer ze dat doen. Aan de hand van die informatie kan je contentstrategie perfect worden afgestemd op de behoefte van elke doelgroep.

Content vermarkten

Een online contentplatform is het beste middel om content effectief en eenduidig te vermarkten. Dit biedt merken namelijk optimale controle over paid, owned en earned media en alle data.

Waarom data driven?

Content marketeers drijven nu meer dan ooit op data. Ze moeten wel, want doelgroepen swipen of klikken steeds genadelozer weg. De behoefte aan effectieve, data driven content groeit en groeit.

Verzuipen in datastroom

Data is booming. Dat is mooi, want meer data biedt kansen op meer inzicht. Maar door de snelheid en de hoeveelheid kun je ook verzuipen in die datastroom. Want hoe bepaal je nou welke data nuttig is voor jouw doelstelling? En hoe laat je met data nu zien dat jouw aanpak ook echt succesvol is?

Van abstracte cijfers naar helder inzicht

Bij Contenture besteden we daarom veel tijd en aandacht aan data-analyse. Door scherp te kijken naar het doel en de doelgroep kunnen we gericht zoeken naar de databronnen die ons verder kunnen helpen bij het bepalen van de juiste contentstrategie. Zo gaan we met onze analyse van de informatiebehoefte van abstracte cijfers naar helder inzicht.

Impact meten

Bij data driven content marketing gaat dat veel verder dan algemene cijfers over bereik, clicks en views. Je wilt immers dat je doelgroep iets gaan doen naar aanleiding van je content. Daarom is het belangrijk die gewenste activatie vast te leggen in duidelijke doelen. En om te zien hoeveel impact een campagne heeft op het gedrag, de houding en het begrip van een specifieke doelgroep, is het ook belangrijk om van te voren te bepalen hoe je dat gaat meten. Zo kun je gedurende de campagne een vinger aan de pols houden en bijsturen waar nodig. Bij Contenture doen we dat met een Data Dashboard.

Bruikbare tips

Elk doel en elke doelgroep is anders. Elke data driven contentstrategie dus ook. Gelukkig leidt onderzoek binnen data driven content marketing ook tot bruikbare tips waar we allemaal wat aan hebben. Bijvoorbeeld over hoe je effectieve blogs maakt. 

Ik wil 4x per jaar een Kennis Update ontvangen