Online contentplatform in 5 antwoorden

Steeds meer bedrijven en organisaties kiezen voor een online contentplatform. Waarom? Omdat ze op hun thema kennisleider willen worden. Maar wat is er nodig voor een contentplatform? Van autoriteit naar impact. In 5 antwoorden zetten we alles op een rijtje.   

 1. Wat is een contentplatform?

Een online contentplatform is een website met een helder thema en nadrukkelijke boodschap. Op het contentplatform staan dan ook verhalen met een specifiek doel. Dat doel is zo urgent dat het niet mag ondersneeuwen in de regen van boodschappen op de corporate website.   

Dit doet een contentplatform

Met een online contentplatform creëer je 4 kerndoelen bij een specifieke doelgroep. Het biedt je:

     1. AUTORITEIT – je wordt met inhoudelijke verhalen kennisleider op een thema


     2. COMMUNITY – je bouwt je eigen community, directe lijn met je doelgroep


     3. INZICHT – je ziet wat je doelgroep doet, wil en zoekt, je beschikt zelf over de data


     4. IMPACT – je kunt agenda’s bepalen, kennis verspreiden en doelgroepen activeren 


Autoriteit via relevante verhalen

Met een online contentplatform zorg je voor een stroom aan inhoudelijke verhalen. Daarmee richt je jouw boodschap op een afgebakende doelgroep. Het is essentieel dat het relevante verhalen zijn. Dus géén PR, géén reclamisch quatsch. Zorg voor inhoud die aansluit op de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Inhoud die geloofwaardig is en waar de doelgroep ook echt iets mee kan. Ontvanger-gerichte content. Zo word je kennisleider op jouw thema. Hier vind je de succescase over The Daily Milk, een platform over zuivel.

Direct communiceren met eigen community 

Als je autoriteit bent op een thema, dan komt de doelgroep op je af. Simpelweg omdat je relevant bent. Het enige wat je moet doen, is zorgen dat jouw informatie aansluit op hun wereld. Doe je dat consequent, dan worden mensen zelfs ambassadeurs van jouw boodschap. Ze delen je verhaal en linken naar jouw content. En als owner van die community kun jij direct met al deze leden van de doelgroep communiceren. Daar zit de kracht. Een goed voorbeeld hiervan is het Drinkwaterplatfom

Inzicht krijgen in doelgroep

Kennis over de doelgroep laten organisaties vaak liggen bij LinkedIn, Twitter en Instagram. Deze platformen zijn de baas. Zij bepalen òf je data van jouw doelgroep te zien krijgt en wàt je dan ziet. Bij je eigen contentplatform, beschik je ook zelf over alle data. Je weet precies welke informatie relevant is voor de doelgroep. Die data is van onschatbare waarde. Het zorgt ervoor dat je in de lead blijft, dat je als thought leader precies weet wat er speelt.    

Impact = de optelsom van je contentplatform

Oké, je hebt nu een platform met relevante verhalen. Onder je stakeholders word je gezien als autoriteit. Daarbij heb je een eigen community, waarmee je direct kunt communiceren en waarbij je beschikt over alle data van die doelgroep. Zoveel impact heb je nog nooit gehad. Al die onderdelen samen, zorgen er dan ook voor dat je boodschap daadwerkelijk impact heeft. 

2. Hoe begin je een contentplatform?

De kern van een succesvol online contentplatform zit in: verhalen, mensen & structuur. De verhalen moeten waarde hebben, relevant zijn. Om dat te bereiken is het zinvol die verhalen te laten maken door de juiste mensen: contentexperts. Mensen met een redactionele achtergrond, die gewend zijn te denken en te handelen vanuit doel en doelgroep. Dit voorkomt dat er zender-gedreven output wordt gemaakt die de doelgroep wegjaagt. Daarnaast is het essentieel  – voor continuïteit en structuur – te werken met een contentkalender. 

3. Maar, we hebben toch al een website? 

Ja, waarom zou je een apart contentplatform willen, naast je corporate website? Omdat je daarmee bij een afgebakende doelgroep een expliciet doel kunt bereiken. Dat lukt vaak niet met de corporate website. Daar richt je je vaak op meerdere doelgroepen en strijden allerlei berichten om aandacht. Een contentplatform zorgt voor focus op een specifiek thema of topic. En leidt tot bereik en impact. 

De juiste doelgroep bereiken

Tel niet de mensen die je bereikt, maar bereik de mensen die tellen. Door de focus van een contentplatform komt de juiste doelgroep op je af. Deze pull-methode is vele malen effectiever dan je boodschap pushen via PR of adverteren. Dat is vaak schieten met hagel. Omdat je zelf de community hebt gebouwd, weet je telkens precies wie de doelgroep is en wat hen beweegt.  

Een goed voorbeeld

The Daily Milk. Dit platform is opgezet omdat zuivelproducten met regelmaat worden weggezet als ongezond. En hoewel er stapels onderzoek is dat het tegendeel bewijst, deed de Nederlandse zuivelindustrie lange tijd niet mee in de discussie. In 2015 startte het contentplatform. Nu beantwoordt het maandelijks meer dan tienduizend vragen van consumenten die op zoek zijn naar informatie over zuivel. Anders zouden die vragen zijn ingevuld door tegenstanders. Hier lees je het hele caseverhaal van The Daily Milk

Beleidsagenda’s bepalen met contentplatform

Met een goed contentplatform kun je zelfs beleidsagenda’s bepalen. Dat bewijst het Drinkwaterplatform. Voorbeeld: geothermie wordt vaak gezien als hét duurzame alternatief voor aardgas. Maar de techniek bevat aanzienlijke risico’s op verontreiniging van ons grondwater. Het Drinkwaterplatform richt zich met die boodschap succesvol op de agenda van beleidsmakers, bestuurders en beslissers. Weten hoe dat werkt? Lees hier de hele case

4. Wat kost dat nou, zo’n contentplatform?

Je kiest voor een contentplatform als je kennisleider wilt zijn op een topic. Bij een professioneel platform kan dat al vanaf een investering van 5.000 euro per maand. Serieus geld. Zeker. Maar de vraag is eigenlijk: wat levert het op? Wat is het je waard om jouw doelgroep te overtuigen dat jij inhoudelijk expert bent? Er zijn organisaties die hun verhaal dan graag pushen via advertenties. Dat is knallen op bereik, niet op inhoud en behoefte. Als het budget op is, dan is je advertentie ook niet meer zichtbaar. Met een contentplatform word je verhaal wél structureel gevonden, juist als mensen naar deze informatie op zoek zijn. 

5. Hoe zit het met de KPI’s?

Natuurlijk wil je wat bereiken met je contentplatform. Daarom moet je heldere doelen stellen. Hiervoor zijn KPI’s nodig. Ze helpen het hele team met een focus op de doelen. Die doelen moeten haalbaar, meetbaar en verifieerbaar zijn. En termijn kennen. Kort: met 3 verhalen binnen het thema in de top 10 van Google. Midden: Significante stijging van inschrijvingen nieuwsbrief. Lang: onderwerp structureel op de beleidsagenda. 

Rust & overzicht in de organisatie 

Een contentplatform schept orde en overzicht. Het geeft een duidelijke focus. Zonder die focus wordt het moeilijk je doel te bereiken. Er is ook een duidelijke aanpak. Je weet hoe je de verhalen moet maken en wanneer. Met contentexperts, via een redactionele aanpak en een contentkalender. Dit ontlast de interne organisatie. Zij richten zich dan minder op productie en meer op regisseren van de communicatiedoelen.   

Contentplatform – alle voordelen op een rijtje

  • Zorgt voor thought leadership bij stakeholders
  • Vergroot draagvlak bij stakeholders door inzichtelijk maken uitdagingen
  • Bepaalt beleidsagenda's via inhoudelijke verdieping
  • Ondersteunt public affairs met inhoudelijke verhalen
  • Geeft inzicht in data over doelgroepen
  • Zorgt voor relevante redactionele content, nieuwsbrief en social media
  • Geeft de organisatie focus die leidt tot een helder doel 
  • Voorkomt fragmentarische content op de corporate site
  • Zorgt voor impact van de boodschap bij de doelgroep

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een contentplatform?
We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.