Leestijd: 4 - 6 minuten

Online contentplatform in 5 antwoorden

Een online contentplatform brengt doelgroepen in beweging. Vanuit één centrale plek verspreid je via verschillende kanalen effectieve informatie. En die zet overal aan tot activatie.

 

1: Wat is een online contentplatform?

Een online contentplatform is de thuisbasis van alle online communicatiemiddelen- en kanalen, van blog tot online magazine en van interactieve infographic tot Instagram-account. Zie het als een digitaal centraal station waar content wordt geproduceerd, verspreid, beheerd en geanalyseerd.

Online totaalpakket voor data
Een online contentplatform bevat onder meer een thematische website, activerende digitale nieuwsbrieven, een social media campagne en een data dashboard waarmee doelgroepen, SEO & SEA simpel kunnen worden gemonitord. Dit totaalpakket zorgt voor 24/7 realtime en helder inzicht in data en een palet aan uitingen. Met een online contentplatform kun je optimaal communiceren met je doelgroep en heb je zelf invloed op je Paid, Owned en Earned Media.

 

2: Wat is het verschil met een website?

Een corporate website vertelt het verhaal van de organisatie, is gebrand in de huisstijl en bedoeld voor alle doelgroepen. Een online contentplatform is semi-onafhankelijk en hier vertel je als merk, stichting of organisatie een journalistiek, redactioneel of sterk inhoudelijk verhaal dat jouw specifieke doelgroep wil horen. Door eerst een uitgebreide zoekgedraganalyse te doen, kom je erachter wat er precies leeft onder je doelgroep en maak je effectieve content die daarop aansluit. Dat werkt het best door gericht te werk te gaan. Daarom moet je bijvoorbeeld altijd een gedetailleerde contentkalender maken.

 

3: Hoe werkt een online contentplatform?

Stel, je verkoopt computers en je wilt er nóg meer verkopen. Dan kun je a) een website bouwen waarop je alleen maar over computers praat of b) een online contentplatform laten beheren waarop het vooral niet over computers gaat. De meeste ondernemers, merken en bedrijven gaan, logischerwijs, voor antwoord a. Maar b is met afstand de betere optie. Kritische klanten worden immers steeds minder gevoelig voor platte advertising. Ze willen geboeid worden door relevante, geloofwaardige en prikkelende content met échte toegevoegde waarde. En die er schitterend uitziet, bijvoorbeeld door te werken met online storytelling marketing.
Kortom: verhalen waar ze over kunnen meepraten en die ze willen delen en verder vertellen.

Van inhoud naar conversie
Met een online contentplatform creëer je via verschillende kanalen bewustwording, binding en sympathie. Om in het computervoorbeeld te blijven, schreven we dus niet hoe ge-wel-dig de nieuwste pc’s presteren, maar kon de doelgroep een future ready test doen. Inspirerend, informatief en ontvangergericht in plaats van zendergedreven. Dit exclusieve contact met de doelgroep is meteen het belangrijkste voordeel van een contentplatform ten opzichte van een site.

 

4: Voor wie is een online contentplatform bedoeld?

Daar kunnen we kort over zijn: voor elk doel en iedere doelgroep kun je een online contentplatform ontwikkelen.

 

5: Hoeveel levert een online contentplatform op?

Waargebeurd verhaal: de computerleverancier die voor antwoord b ging, zag de omzet stijgen door vooral níet over computers te praten. Hoe? Door een contentplatform te maken rond een thema dat hun zakelijke doelgroep boeit: innovatief zakendoen. Lezers vinden er hoogwaardige content met vernieuwende ideeën die praktisch toepasbaar zijn. Resultaat: klantenbinding en loyaliteit.

Veranderende vraag
De doelgroep ging daardoor sympathie voelen voor het faciliterende merk. De content maakte duidelijk dat de leverancier hun business en behoeftes kent. Daardoor veranderde de vraag aan het merk: van computers naar it-businessoplossingen.
Resultaat: omzetstijging.

 

8 voordelen van een online contentplatform

  1. Exclusief contact met de doelgroep
  2. Eigendomsrechten op alle content
  3. Volledige regie over je communicatie(uitingen)
  4. Schaalbaar naar wensen en behoefte
  5. Meetbare data op basis van doelstellingen
  6. Eén centraal punt voor alle communicatie
  7. Social media integratie
  8. Kostenefficiënt
 

Meer weten?

Wil je meer weten over een contentplatform?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 484
paul@contenture.nl