Case: Goudappel

Je bent dé expert op je vakgebied. Toch weten stakeholders je online nauwelijks te vinden. Wat gaat er mis? Dat wilde adviesbureau Goudappel weten. Contenture stelde een datagedreven contentstrategie voor. Het resultaat: een explosieve stijging van het siteverkeer. Meer impact, met minder moeite.  

In het kort:

  • Goudappels autoriteit vertaalt zich niet online
  • De huidige communicatiestrategie draagt niet bij aan de oplossing
  • Data-analyse laat zien waar de stakeholders wel naar zoeken
  • Smart content levert meer op, met minder moeite

De uitdaging: niet in beeld bij potentiële klanten

Iedereen die met Goudappel werkt weet het: dít bureau is de autoriteit op het gebied van mobiliteitsoplossingen. Van strategisch advies en verkeersmodellering tot herinrichting van de openbare ruimte en gedragsonderzoek: zij weten er alles van.

Alleen: de mensen die nog níet met Goudappel werken weten het niet. En zij vinden Goudappel ook niet online. Dat is een probleem, want 80% van alle oriëntaties voor een product of dienst begint online.

De oplossing: ontvangergerichte communicatie

Was er gebrek aan communicatie? Integendeel. Goudappel leed aan een veel voorkomende kwaal: S.O.S. Oftewel: Sending Out Stuff. Zonder te weten of iemand erop zat te wachten. Of het nu ging om een podcast, blog of persbericht.

Werken ze? Nee.

Maar ze kosten wél geld.

De oplossing: ophouden met zenden, beginnen met relevante, ontvangergerichte communicatie.

De aanpak

De expertise van Goudappel is specifiek. Net als de vragen van de doelgroep. En dan is de stap naar data-onderzoek snel gezet.

Uit het online zoekgedrag van Goudappels stakeholders, zoals overheden, kwamen antwoorden op vragen als:

  • Tegen welke issues lopen zij aan als het gaat over mobiliteit en ruimte?
  • Waar hebben ze hulp bij nodig?
  • In hoeverre en met welke content komen concurrenten in beeld bij stakeholders?

Wat levert dat op?

Met deze data-inzichten werkten we een even efficiënte als effectieve contentstrategie uit. Inclusief plan van aanpak. Met concrete doelen, thema’s en keuzes voor kanalen en middelen. Dus geen lukrake content meer, maar smart content waarmee je wel je doelgroep bereikt.

Het resultaat: het siteverkeer steeg in 2 jaar tijd met ruim 250%, met drie keer zoveel organische bezoekers. Bovendien vonden de pagina’s over strategisch belangrijke thema’s hun weg naar de top-3 in de zoekresultaten. Kortom: meer impact, in minder tijd.

Dat doen we met verhalen over duurzame mobiliteit en smart mobility. Strategisch, inhoudelijk en volledig. Afgestemd op de doelgroep van Goudappel.

Over Contenture

Uit onderzoek onder 350 bedrijven in Nederland blijkt dat gemiddeld 80% van alle content de doelgroep nooit bereikt. Dit betekent dat 8 van de 10 verhalen geen impact hebben. Gelukkig is er een oplossing.

Met Contenture krijg je inzicht in data over je doelgroepen, middelen, kanalen, content en concurrenten. Hiermee ontwikkelen we een data-gedreven contentstrategie, gericht op structureel communiceren met je doelgroepen.

Advies nodig in effectieve communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.