Zo bereik je de doelgroep van bestuurders en beslissers

Hoe bereik je de doelgroep van bestuurders en beslissers? De datagedreven aanpak van Contenture helpt Coöperatie VGZ om als kennisleider leider in beeld te komen bij deze specifieke doelgroep in de gezondheidszorg.

De uitdaging in de gezondheidszorg

De zorgsector staat onder druk. Met een vergrijzende bevolking, stijgende zorgkosten en een groeiend personeelstekort is duidelijk dat zonder ingrijpen de zorg onhoudbaar wordt. Dit vraagt om slimme, toekomstgerichte oplossingen.

De rol van Coöperatie VGZ

Coöperatie VGZ ziet deze uitdagingen en wil actief bijdragen aan oplossingen. De organisatie streeft ernaar het voortouw te nemen in het gesprek over hoe we de zorg toekomstbestendig kunnen maken.

De datagedreven aanpak

De methode die hier wordt toegepast, bestaat uit een speelveldanalyse, een analyse van de informatiebehoefte en de inzet van slimme, datagedreven landingspagina’s.

1. Analyse van het speelveld

Een analyse van alle spelers. Van toezichthouders, ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, verzekeraars, overheidsinstanties, kennisisntituten en media. Hoe bereiken andere spelers in de zorgsector hun doelgroepen als het gaat om het toekomstbestendig maken van de zorg? Zo zie je duidelijk welke topics spelen bij de doelgroepen, waar kansen liggen, welke blind spots er zijn. Grootste voordeel is dat de speelveldanalyse je helpt om kennisleider te worden binnen een specifiek thema.

Ik wil een blind spot-analyse

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

2. Analyse informatiebehoefte: waar ligt de doelgroep van wakker?

Een vergaande analyse van de informatiebehoefte van de doelgroep. Wat willen ze weten? Wat zijn precies hun vragen, wat zijn hun problemen en waarom, waar liggen ze van wakker? Kortom: wat hebben je doelgroepen nodig en waarmee kun jij hen écht verder helpen? Door te begrijpen wat zij willen weten over toekomstbestendige zorg, kan Coöperatie VGZ daarop inspelen en relevante informatie bieden die echt waarde toevoegt.

3. Slimme landingspagina’s

Met de data-inzichten ontwikkelde VGZ datagedreven landingspagina’s over de belangrijke topics die spelen bij de doelgroep. Zoals innovatie in de zorg, ouderenzorg, passende zorg, personeelstekort in de zorg, eigen regie, preventie, duurzaamheid in de zorg, GLI, zelfmanagement, zorgtechnologie, eHealth, gezondheidsbevordering en het aanpakken van gezondheidsverschillen. Elke landingspagina is afgestemd op de specifieke behoeften, vragen en problemen van de doelgroep. Zo positioneert VGZ zich als een kennisleider die niet alleen de uitdagingen begrijpt, maar ook visie en praktische oplossingen geeft.

Resultaten en impact

Door deze aanpak kan Coöperatie VGZ effectiever zijn kennis en expertise delen en het gesprek leiden over toekomstbestendige zorg. Dit versterkt niet alleen hun positie als thought leader, maar draagt ook bij aan een beter begrip en betere oplossingen voor de uitdagingen in de zorg.

Welk topic ligt gevoelig bij jouw doelgroep?

Wil je weten welk topic gevoelig ligt bij jouw stakeholders? Waar bedreigingen en kansen zitten? Hoe je daarvoor een afgestemde contentstrategie kunt ontwikkelen en inzetten? Onze blind spot-analyse brengt de onderwerpen én oplossingen overzichtelijk in kaart.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

AI cursus voor communicatieprofessionals

Wil je meer weten over slimme communicatie en onze AI-cursus voor communicatieprofessionals?