Blind spot analyse: 3x een case uit de praktijk

Met een blind spot analyse krijg je inzicht in issues of kwetsbaarheden in je communicatiestrategie. Zo voorkom je een potentiële crisis en kun je beter aansluiten op waar je doelgroep écht mee bezig is. 3 voorbeelden uit de praktijk.  

# Case 1: Vervoer & infra

Blind spots in reputatie: voorkom een crisis

Eén datapunt is soms genoeg om een communicatiecrisis te voorkomen. Dat bleek uit een analyse die we uitvoerden voor een grote partij in de infrastructuur.

Die organisaties staan continu in de spotlights. Alleen bij overlast of bij issues komen ze in het nieuws. Daarom is het zeker voor hen belangrijk om alle potentiële pijnpunten in beeld te hebben. Helaas was dat niet het geval.

Publiek was niet boos over voor de hand liggende kwesties

Uit een analyse van de “meeste gedeelde berichten online” bleek dat ze hét belangrijkste dossier over het hoofd hadden gezien. De overlast van werkzaamheden, vertragingen en andere voor de hand liggende kwesties zat de meeste mensen op social media niet écht dwars.

Maar juist over iets dat over het hoofd werd gezien

Ze waren boos over iets heel anders: het gebruik van een omstreden middel voor onkruidbestrijding.

En wie op de website van de organisatie op zoek ging naar antwoorden, vond niets over dat vergif, maar wel alles over hoe goed de organisatie bezig was met biodiversiteit. Greenwashing dus. En dat was niet nodig, want de organisatie bleek uiteindelijk best goed bezig. Helaas werd dat zelfs intern niet goed gecommuniceerd.

Kortom: dit was wachten op een uitzending van Zembla.

Oplossing: niet negeren, maar juist actief communiceren

Onze oplossing was simpel. Het pijnlijke onderwerp niet negeren, maar er juist actief over communiceren. Door te vertellen hoe je gaat verduurzamen, welke stappen je daarbij zet en wat de doelen zijn.

Zo leidde één simpel datapunt naar het voorkomen van een communicatiecrisis.

Ik wil een blind spot-analyse

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

# Case 2: Verzekeraar

Blind spots in marketing: eerder in beeld met de juiste content

Bij veel marketingcampagnes begint de ‘customer journey’ met ‘awareness’. Maar dan ben je als organisatie te laat.

Want meer dan 80 procent van alle oriëntaties begint immers veel eerder, met een inhoudelijke vraag aan een zoekmachine. Organisch. Juist daar moet je al in beeld zijn.

Met een analyse brachten we die blind spots voor een grote verzekeraar in beeld. Het resultaat – een veel grotere zichtbaarheid op het moment dat de doelgroep zelf aan zijn zoektocht begon.

De valkuil: focus op het product of oplossing

Veel bedrijven en organisaties communiceren vooral over hun product of oplossing. Dat was ook het geval bij een grote verzekeraar. Over elk product was een mooie pagina gemaakt, die vervolgens helemaal niet in beeld kwam bij de doelgroep.

Met een data-analyse naar informatiebehoefte van de doelgroep brachten we in beeld waar de doelgroepgroep behoefte aan had als het ging om verzekeringen. En wat willen mensen vaak weten over een specifieke verzekering? Juist: heb ik die wel nodig?

De oplossing: focus op vraag van de doelgroep

Door met inhoudelijke verhalen in te spelen op die vraag, kwam de verzekeraar wél in beeld en steeg de conversie op het verzekeringsproduct.

# Case 3: Bank

Blind spot: vind de juiste invalshoek

Het lukte een Nederlandse bank maar niet om ondernemers te bereiken met prima algemene verhalen over duurzaamheid. Zoals over circulair ondernemen en duurzaam ondernemen.

Het probleem? Het was totaal de verkeerde invalshoek. Na een data-analyse bleek dat ondernemers andere motieven hebben om te verduurzamen. En door content te maken vanuit die invalshoek, kwam de bank ineens wél in beeld.

Het probleem: te algemene content

Verduurzaming is een nobel streven. Maar om die stap te maken, moet het 2 dingen doen:  geld opleveren of kosten besparen.

Daarom willen vooral ondernemers weten hoe ze dat praktisch voor elkaar kunnen krijgen. Verhalen over de voordelen van verduurzaming, heeft hun interesse daarom niet. Dat is te vaag, niet praktisch genoeg. En dat was de blind spot in communicatie van de bank.

De oplossing: bied je doelgroep waarde

Ons advies: bereik ondernemers met verhalen over regelingen die ze direct geld op kunnen leveren: de stimuleringsmaatregelen voor verduurzaming: EIA, MIA, VAMIL, SDE++. Dat is content waar je echt wat aan hebt.

Ook al zijn dit regelingen die de bank zelf niet kan verstrekken, door erover te vertellen krijg je daarna de kans je doelgroep te wijzen op je producten en diensten.

Bonus case: Zorg

Al deze feitelijke inzichten, komen uit blind spot analyses. Wil je nog meer? Hier vind je de uitgebreide CASE RIVM.

Wil je weten welke blind spot jouw organisatie heeft?

We helpen je graag. Onze blind spot-analyse brengt de onderwerpen én oplossingen overzichtelijk in kaart.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?

 

AI cursus voor communicatieprofessionals

Wil je meer weten over slimme communicatie en onze AI-cursus voor communicatieprofessionals?