Case Signify: inspelen op de actieve én latente informatiebehoefte

Hoe bereik je een doelgroep die niet actief zoekt, maar wel geïnteresseerd is in bepaalde onderwerpen? Voor Signify, leider in slimme en duurzame verlichting, ontwikkelde Contenture een slimme, datagedreven contentstrategie. Speciaal gericht op de actieve én de latente informatiebehoeften van hun doelgroepen.

Marktleider, maar online niet goed in beeld

Ondanks zijn marktleiderschap, kwam Signify online niet goed in beeld bij de doelgroepen. Contenture bood de oplossing met een grondige data-analyse, een strategische aanpak en op maat gemaakte content. Hoe pakten we dat aan?

We begonnen met het diepgaand analyseren van de informatiebehoeften van Signify’s doelgroepen, met een focus op de domeinen publieke buitenverlichting, kantoren & gebouwen, en industrie & logistiek. Daarbij onderscheidden we een actieve en een latente informatiebehoefte. Maar wat is precies het verschil daartussen?

Actieve informatiebehoefte: zelf op zoek naar informatie

Bij een actieve informatiebehoefte gaat je doelgroep zelf op zoek naar specifieke informatie. Dit is ideaal voor search-gebaseerde strategieën: jouw doelgroep zoekt, jij biedt de antwoorden. Op deze manier verschijn je op een organische manier in beeld.

Latente informatiebehoefte: wel interesse, niet op zoek

Een latente informatiebehoefte is subtieler: de doelgroep zoekt niet actief, maar staat wel open voor relevante informatie. Hier zijn pushcampagnes effectief, waarbij je de informatie rechtstreeks naar potentiële geïnteresseerden brengt.


Energiekostenbesparing: hot topic, maar niet naar gezocht

In het geval van Signify zagen we een latente informatiebehoefte rondom energiekostenbesparing. Het is voor Signify’s doelgroepen een van de meest urgente onderwerpen. Toch wordt er nauwelijks actief naar gezocht.

Een vergelijkbare situatie zagen we bij het thema CO2-reductie: een kritiek vraagstuk voor de doelgroep, maar zonder actieve zoekopdrachten.

Actief op zoek naar innovatie en slimme toepassingen

Een actieve informatiebehoefte zagen we rondom innovatie en slimme toepassingen op alle drie de domeinen. Dat leidde tot een focus op de thema’s Smart city, Smart building en Smart industry, met daarbinnen extra aandacht voor IIOT.

Ook zagen we een grote interesse in wet- en regelgeving en verduurzaming van vastgoed. Daarom maakten we landingspagina’s over het verplichte energielabel C voor kantoren, de energiebesparingsplicht, BREEAM, en Paris Proof.

Actief en latent laten samenkomen

Hoe we die actieve en latente informatiebehoefte samenbrachten, illustreren we hier met onze aanpak voor het domein publieke buitenverlichting. We maakten een landingspagina over Openbare Verlichting, omdat we rond dat onderwerp een grote actieve zoekvraag zagen.

Om de onderliggende, latente, informatievraag over energiekostenbesparing te beantwoorden, stonden we op die pagina uitgebreid stil bij de energie(kosten)besparende aspecten van openbare verlichting.

En juist dat deel van de pagina gebruikten we vervolgens als basis voor pushcampagnes op LinkedIn. Hierin focusten we op de energiekostenbesparing die openbare LED-verlichting een gemeente kunnen opleveren.

Die aanpak bleek effectief: de campagnes zijn succesvol en brengen het bredere verhaal van Signify direct in beeld bij exact de juiste doelgroep.

Op deze manier versterken pull (search) en push (paid) elkaar en creëer je een vliegwieleffect.

Contentstrategie: besteed aandacht aan beide soorten informatiebehoefte

Door in de contentstrategie aandacht te besteden aan beide typen informatiebehoefte, bereikt Signify haar doelgroepen op twee manieren:

  • Door vanuit hun expertise antwoord te geven op de belangrijkste zoekvragen van de doelgroep.
  • Door ze op LinkedIn te targeten met een oplossing voor twee belangrijk vraagstukken: het verlagen van de energiekosten en de CO2-uitstoot.

Het belangrijkste hierbij is: Signify bereikt haar doelgroepen niet alleen, maar helpt ze ook echt. Zo komt Signify in beeld met inhoudelijke expertise en oplossingen voor problemen die leven bij de doelgroepen.

 

Ben je benieuwd of, en hoe dit werkt voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?