Contentstrategie = minder doen met meer impact

Minder doen met meer impact? Het kan met een (nieuwe) contentstrategie. Eentje die is gebaseerd op data. Op feiten. Op bewijzen. Het is dé oplossing voor effectief communiceren. En het verlost de communicatieafdeling van onnodige werkdruk. Zo werkt de contentstrategie 2.0.

Veel content bereikt nooit de doelgroep

Communicatieafdelingen zijn steeds vaker gericht op productie. Want, het belang van communicatie neemt toe. Dus wordt er steeds meer en steeds vaker content gemaakt. Toch blijkt uit onderzoek dat 80% van alle online content nooit de doelgroep bereikt.

Het verhaal dat je organisatie vertelt, komt dus niet aan bij de stakeholders. En dat is toch de belangrijkste functie van communicatie. Dat moet dus beter. En het kan ook beter.

De oorzaak is zender-gedreven communicatie

De oorzaak: de doelgroep krijgt – of deze dat nu wil of niet – content over zich uitgestort. Vaak blijkt dat die doelgroep helemaal niet op zo’n zender-gedreven verhaal zit te wachten. Hij heeft namelijk hele andere problemen.

Er wordt te vaak gewerkt op buikgevoel

Als het gaat om content maken, varen veel communicatieadviseurs nog op ervaring en buikgevoel. Er wordt te weinig gebruik gemaakt van data-analyse en inzichten. Logisch, door de werkdruk en focus op uitvoering. Maar hierdoor krijg je wel S.O.S-communicatie: Sending Out Stuff.

Pas je verhaal aan op de behoefte van je doelgroep

Het kan ook anders. Als je het verhaal van de organisatie aanpast aan de informatiebehoefte van je doelgroep, dan bereik je ze wel. Dan is er wel impact. Wel activatie. Maar hoe kom je nu achter die informatiebehoefte? Het antwoord is: data.

Gebruik de data die je al hebt

Lijkt moeilijk. Is het niet. De data heb je namelijk zelf al. Data van je website, je nieuwsbrieven, je socials en van zoekmachines. Je hebt alleen hulp nodig bij het vertalen van die data. Hoe ga je van cijfers naar inzichten? En van inzichten naar een contentstrategie?

In 3 stappen → datagedreven contentstrategie

 

Stap 1 – Wat drijft je doelgroep?
Met een waardepropositie breng je in kaart waar voor jouw klanten de gains & pains zitten. Dit is een simpel model om te kijken met welke problemen jouw stakeholders kampen en waarmee ze geholpen zouden zijn. Vervolgens kijk je hoe je daar op een zinvolle en geloofwaardige wijze jouw diensten of producten aan kunt koppelen.

Stap 2 – Wat zegt de data?
Met data kun je vervolgens achterhalen waar die doelgroep op een specifiek thema naar zoekt. Wat ze dan zoeken, wanneer ze dat zoeken, hoe ze dat zoeken en waarom. Bij Contenture analyseren we data over:

  • de informatiebehoefte van je doelgroep
  • de prestaties van je content en kanalen
  • de keuzes van je concurrenten
  • sentimenten, argumenten en frames in het publieke debat

Stap 3 – Wat wordt de contentstrategie?
In deze stap tel je alle inzichten uit informatie op. Je hebt de waardepropositie onderzocht (waar sluit jouw verhaal aan op de problemen van jouw doelgroep). En je hebt de data-inzichten.

Nu weet je – op basis van feiten – precies waar je doelgroep behoefte aan heeft, met welke content. Ook weet je wat je concurrenten doen. En welke middelen en kanalen het beste werken. Tot slot heb je inzicht in het tijdstip en de frequentie waarmee je moet communiceren met je doelgroepen.

Zo ontstaat een effectieve contentkalender

Als je al deze feiten op een rij zet, wordt duidelijk wat je moet doen. Uit deze contentstrategie rolt dan ook al snel een effectieve contentkalender. Zo vertaal je strategie naar de dagelijkse praktijk.

Zonder data schiet je met hagel

Zonder deze feitelijke inzichten over je stakeholders, concurrenten en je middelen & kanalen is het niet mogelijk effectief te communiceren. Zeker niet in de huidige ‘emotiemaatschappij’ met een versnipperd medialandschap en informatie-overload.

Data geeft ook de communicatieadviseur power

Een contenstrategie gebaseerd op data zorgt voor nóg iets. Het verbetert niet alleen de kwaliteit van de output, maar ook de slagkracht en invloed van de communicatie-adviseur. Je kunt zowel intern als extern mensen overtuigen met feiten.

Voordelen voor de hele afdeling communicatie

Wat levert deze aanpak jouw afdeling op:

  1.  Minder produceren → meer impact met slimme content die informeert & activeert
  2.  Minder overleggen → meer tijd voor strategie, evaluatie en bijsturen
  3.  Minder werkdruk → meer regie & focus = ruimte voor lange termijn ontwikkeling
  4.  Minder onzekerheid → fact bases keuzes leiden tot meer vertrouwen & invloed

De resultaten spreken voor zich

Met een data gedreven contentstrategie zijn inmiddels indrukwekkende resultaten geboekt.

Deze voorbeelden geven een goed inzicht:

  1. RIVMhttps://www.contenture.nl/het-gevecht-om-de-onderbuik/
  2. KPMGhttps://www.contenture.nl/case-kpmg-dossier-brexit/
  3. VEWINhttps://www.contenture.nl/contentplatform-voor-public-affairs/
  4. INGhttps://www.contenture.nl/case-ing-thought-leader-door-inzet-op-search/
  5. DELAhttps://www.contenture.nl/case-dela-duurzame-uitvaart/

Advies nodig? We helpen je graag!

Neem dan contact op met Maarten: 06 49 05 47 71 | maarten.ros@contenture.nl
Of vul het contactformulier in ↓↓↓.

Ik wil contact met een expert van Contenture