HR-CASE: 30% meer kandidaten voor OM via data-analyse  

Hoe vind je hoog opgeleide talenten die ergens anders véél meer geld kunnen verdienen? Analyseer wat je doelgroep écht bezighoudt en speel daarop in met je campagnes. Dit bewees het Openbaar Ministerie. De organisatie kreeg zo 30% meer relevante sollicitanten.

Elke organisatie in Nederland kampt met hetzelfde probleem: er zijn te weinig arbeidskrachten. En bijna elke organisatie kiest ervoor om op met deze boodschappen nieuw talent te werven:

  1. Kom jij ons team versterken? Bij de leukste werkgever, met de mooiste werkplek (inclusief pingpongtafel & flipperkast)!
  2. Dit zijn onze arbeidsvoorwaarden! (geld, elektrische fiets, massages en iedere dag koffie van onze eigen barista)

De huidige aanpak werkt niet!

Eerder hadden we al een inzichtartikel + Case dat de oude methode – vacatureteksten met ronkende beloftes – niet werkt. Waarom niet? Omdat je op deze manier als werkgever alleen maar zendt in plaats van luistert.

Hoe moet dan wel?

Je moet eerst de feiten hebben. Over jouw doelgroep. Om je verhaal relevant te maken, moet je weten wat hen beweegt? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Niet alleen rondom hun baan, maar veel breder. Een goede balans tussen werk en privé? Iets bijdragen aan de maatschappij? Klimmen op de maatschappelijke ladder? Dat doe je met een data-analyse.

Vervolgens speel je daarop in en laat je via inhoudelijke relevante verhalen zien dat je die drijfveren van jouw doelgroep begrijpt. Dat doe je vervolgens op de kanalen waar je doelgroep te vinden is. Ook dit kun je met een data-analyse achterhalen. Hoe dat werkt in praktijk? Bekijk de case van het Openbaar Ministerie.

🗃️ Case: Het OM zoekt nieuwe officieren van justitie

Net als veel andere organisaties kampt het Openbaar Ministerie (OM) met een chronisch personeelstekort. Het OM zocht daarom naar de juiste manier om nieuwe officieren van justitie te werven.

• Hoe pak je dat aan?

Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat het OM de beste werkgever is. En dat je als officier van justitie een uitstekend salaris ontvangt. En dat je vaak met spannende verhalen thuiskomt. Maar die benadering leverde de afgelopen jaren onvoldoende resultaten. Nog altijd heeft het OM en tekort aan nieuwe officieren.

• Nieuwe aanpak: focus op ontvanger

Contenture adviseerde het OM om het helemaal anders te doen. Niet het OM, maar de doelgroep kwam centraal te staan. Daarvoor was een analyse nodig.

• Data-analyse laat zien wat kandidaten bezighoudt

Door een data-analyse kwamen we erachter wat de potentiële doelgroep (advocaten en juristen) bezighoudt. Veel van hen willen met hun baan het liefst de maatschappij een stukje beter maken. Zij vinden het belangrijk om met hun ervaring bij te dragen aan meer rechtvaardigheid in de wereld.

• Waar bevindt de doelgroep zich? 

Met een data-analyse kun je ook onderzoeken wáár de doelgroep zich bevindt. Welke sites bezoeken ze? Wat lezen ze daar? Zijn ze actief op fora van vaktijdschriften? Of laten ze zich vooral inspireren met een tijdschrift in de hand?

• Inzichten als basis van campagne

Op basis van de inzichten uit de analyses, zijn we een campagne gestart met gerichte advertenties op LinkedIn, advertorials in relevante vakmedia én artikelen op de website van het OM: Werken bij het OM. Want hoe breder je de boodschap verspreid, hoe groter de kans op succes.

• 30% meer kandidaten 

De campagne duurde een maand en was erg succesvol. Ter vergelijking van eerdere campagnes leverde het 30% meer kandidaten op. Verrassend? Natuurlijk niet: het OM liet met deze nieuwe campagne zien dat het luistert naar (potentiële) werknemers en weet wat hen bezighoudt.

🗃️ CASE II:  detacheerder zoekt cybersecurity specialisten

  • Sleutel tot succes in een concurrerende arbeidsmarkt

Deze case laat zien dat in een competitieve markt, waar iedereen op zoek is naar toptalent, verhalen die aantoonbaar aansluiten op de informatiebehoefte van de doelgroep wel zorgen voor kandidaten. Data-analyse + relevante content = het nieuwe werven.

Wil je weten hoe deze aanpak voor jou werkt?

✅ We helpen je graag 👉 tjalling.van.dijk@contenture.nl  👈  06 52 4 52 101  Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?