3 redenen waarom je jouw communicatie moet analyseren

Het analyseren van je communicatie is een goudmijn voor jou als communicatieprofessional. Het helpt je je doelgroep beter te begrijpen, zorgt voor focus in je werk en geeft je boodschappen meer impact. Hoe je dat moet doen? Dit artikel helpt je op weg.

1. Inzicht krijgen in je doelgroep en hun behoeften

Het begrijpen van je doelgroep is de basis van effectieve communicatie. Door je communicatie te analyseren, krijg je een helder beeld van wat je publiek waardeert en waar hun interesses liggen.

Maar hoe doe je dat? Onder meer door het antwoord te vinden op de volgende vragen:

  • Welke content genereert de meeste engagement? En waarom is dat?
  • Welke content doet helemaal niets? En hoe kan dat?
  • Welke vragen en zorgen heeft je doelgroep?

Allereerst kun je met tools als Analytics en Search Console je eigen middelen analyseren, zoals persberichten, artikelen op de site, nieuwsbrieven en posts op social media.

Maar je moet natuurlijk ook onderzoeken wat er los van jouw eigen content gebeurt. Anders wordt het een fanfare in een doodlopende straat. Daarvoor kijk je naar data over de informatiebehoefte van je doelgroep.

  • Wat zijn voor je doelgroep de belangrijkste onderwerpen of thema’s?
  • Welke problemen proberen ze op te lossen?
  • Welke informatiebronnen vertrouwen ze?

Dit kun je achterhalen door in tools te duiken als Google Trends. Daarmee kun je jouw onderzoek beginnen. Let op: dit is géén zoekgedraganalyse. Dus stap niet in die valkuil.

Er is een wereld van verschil tussen analyse vanuit zoekgedrag en informatiebehoefte. Het verschil simpel uitgelegd: gedrag versus interesse.

 

2. De effectiviteit van je communicatie verbeteren

Met de juiste analyse kun je de effectiviteit van je communicatie nauwkeurig meten. Denk aan:

  • Welke boodschappen leiden tot actie?
  • Welke kanalen presteren het beste?

Door deze data te benutten, kun je je communicatiestrategie verfijnen en zo meer engagement en reacties genereren. Het stelt je ook in staat om je waarde voor het bedrijf aan te tonen met harde cijfers.

• VOORBEELD 1 – COMMERCIEEL

Bol.com is zeer bedreven in het optimaliseren van productaanbiedingen, op basis van nauwkeurige analyse van consumentengedrag. Dit zorgt ervoor dat de conversie tientallen procenten omhoog schiet.

• VOORBEELD 2 – MAATSCHAPPELIJK

Data-analyse is uiteraard niet alleen zinvol voor commerciële partijen. Zo analyseerden wij de effectiviteit van de content van de Sociaal Economische Raad (SER). Die speelde bij de invoering van de Wet Ingroeiquotum en streefcijfers een actieve rol. Maar wie hier online informatie over zocht, kwam niet uit bij de Sociaal Economische Raad.

Door naar de data te kijken, kwam er duidelijk zicht op wat er moest gebeuren. De wet heet weliswaar ‘Ingroeiquotum en streefcijfers’, maar in de praktijk zoekt de doelgroep op de term ‘vrouwenquotum’. Op basis van deze en andere inzichten werd niet alleen de content, maar ook de strategie van SER aangepast. Nu is de organisatie online kennisleider op dit thema.

3. De concurrentie en markttrends begrijpen

Door je concurrenten – alle spelers in jouw markt – te analyseren, zul je de bewegingen en trends beter begrijpen. Dit inzicht biedt je een enorm strategisch voordeel.

Stel, je ziet dat je concurrenten de doelgroep bereiken met het thema duurzaam. Dan onderzoek je welke content zij maken. En hoe die afwijkt van jouw content. En waarom hun content wel scoort.

Daarmee kun je 1) anticiperen op marktveranderingen en 2) je eigen communicatiestrategie daarop aanpassen.

Met een concurrentieanalyse blijf je altijd een stap voor in het voortdurend veranderende communicatielandschap.

• VOORBEELD 3 – STRATEGISCH

Voor een grote energieleverancier voerde Contenture een concurrentieanalyse uit rond het thema Duurzaamheid. De organisatie richtte zich via grote campagnes op het verduurzamen van bedrijven. De strekking: ‘Samenwerken aan een schonere wereld’.

De resultaten vielen – op z’n zachtst gezegd – nogal tegen. Uit de analyse bleek klip en klaar dat concurrenten die over verduurzaming communiceren, vooral succes hebben met content over kostenbesparing. Dit inzicht hielp om de contentstrategie aan te passen, waardoor de campagne wél succesvol werd.

Hoe leer je deze skill?

Weinig organisaties hebben een tekort aan content. Vaker hebben ze juist te veel content, maar die wordt niet gevonden, laat staan gelezen. Vaak regeert de waan van de dag en is er te weinig ruimte voor het analyseren van de communicatie. Bovendien weten veel communicatieprofessionals niet waar te beginnen. Dat is niet zo gek, want een goede analyse uitvoeren is een skill.

Bij Contenture kunnen we je op weg helpen. De afgelopen jaren voerden we honderden analyses uit voor uiteenlopende organisaties. Dat levert altijd het volgende op:

  1. Relevante informatie over je doelgroepen, kanalen, content en markt.
  2. Zicht op je resultaten.
  3. Rust en overzicht in je werk.
  4. Content die impact heeft.

Deze manier van werken heet datagedreven communicatie. En met de komst van AI in het vak, is kennis van datagedreven content nóg belangrijker geworden.

Wil je eens praten hoe die werkt voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?