3 inzichten voor comprofs in de technische sector

Techniek en communicatie is vaak geen gouden combinatie. Bekijk de gemiddelde website van een technisch adviesbureau, ingenieursbureau of fabrikant en je begrijpt wat we bedoelen. Ingewikkelde technische verhandelingen, minutieuze projectverslagen, ontoegankelijke rapporten in pdf-vorm. Allemaal content waar vrijwel niemand op zit te wachten. Met deze 3 inzichten zorg je als communicatieprofessional dat je content wél je doelgroep bereikt.


INZICHT 1 – Herpak de regie op de content


🚩 HET PROBLEEM:
Een project is afgerond, de projectleider stuurt de communicatieafdeling een verhaal voor op de website. Of: er is een nieuw product ontwikkeld, de ontwikkelaars hebben er meteen een whitepaper over geschreven. Herkenbaar?

Communicatie = een vak
Kennisexperts die content schrijven voor de doelgroep van de organisatie. Dat lijkt handig, de experts hebben tenslotte veel verstand van het onderwerp. Alleen: technici zijn opgeleid om ingewikkelde technische problemen op te lossen. En dus niet om aan de ‘leek’ uit te leggen waar hun expertise ligt.

Je werkt met een kennisfunnel
Ja, de informatie is accuraat en (zeer) volledig. Maar wat altijd wordt vergeten: Doelgroepen en potentiële opdrachtgevers zijn geen specialisten. Over wie je dus geen emmer aan kennis moet uitstorten. Binnen een effectieve contentstrategie maak je daarom gebruik van een kennisfunnel om doelgroepen aan je te binden.

Bied content in verdiepingslagen
Zo werk je per doelgroep met ‘verdiepingslagen’. De doelgroep (opdrachtgevers bijvoorbeeld) moet eerst makkelijk en laagdrempelig je verhaal horen. En als ze eenmaal geïnteresseerd zijn, vinden ze steeds meer specifieke informatie. Dat kan – bijvoorbeeld – een whitepaper zijn. De kennisexpert levert doorgaans alleen heel specifieke content voor slechts 1% van de totale doelgroep.

✅ DE OPLOSSING
Jij bent de contentspecialist. Jij weet hoe je communiceert met stakeholders, en specifieke communicatiedoelen wil behalen. Dat is heel wat anders dan een stukje schrijven.

Gebruik de feiten van communicatie
Makkelijker gezegd dan gedaan, denk je misschien. Discussies met andere afdelingen liggen op de loer. Want iedereen vindt dat-ie zelf heel goed het verhaal kan vertellen. Maar data – een verzameling van feiten over content, doelgroepen en kanalen – zijn hierbij je bondgenoot.

Maar hoe kom je aan die feiten?
Met de juiste data-analyse kun je de effectiviteit van je communicatie aantonen. En we geven je op een briefje dat al die technische uiteenzettingen en projectbeschrijvingen niet of nauwelijks worden gevonden door de doelgroep. Laat staan gelezen.

En wat is dan de rol van de technisch expert?
Ieder zijn vak. Maak dat duidelijk aan je collega’s van techniek. Met de ‘harde bezoekcijfers’ toon je aan dat ze al die energie die ze in hun teksten hebben gestopt, in het vervolg beter kunnen richten op hun eigen werkzaamheden. Zij blijven natuurlijk wel van waarde voor het leveren van input en het checken van teksten op onjuistheden.


INZICHT 2 – Gebruik feiten over je doelgroep


🚩 HET PROBLEEM
Ook voor de communicatieafdeling zelf is het verleidelijk om mee te gaan in de waan van de dag. En veel te communiceren over de bedrijfsprestaties, events en nieuwe producten. S.O.S.-communicatie, kortom, Sending Out Stuff. Communiceren om het communiceren, zonder strategisch doel. Dat kost een hoop tijd, geld en stress, en het levert vrijwel nooit wat op.

✅ DE OPLOSSING
Smart content. Ook wel data-gedreven, ontvanger-gerichte content. Je gebruikt data om de informatiebehoefte van je doelgroep te achterhalen.

Welke info over je doelgroep is er?
Veel. Je kunt met data veel informatie over jouw doelgroepen ophalen. Zoals: Wat houdt hen bezig? Waar zit hun informatiebehoefte? Welke vragen hebben ze? Waar lopen ze warm voor? En waar zijn ze juist niet in geïnteresseerd? Elke organisatie kan die data vertalen naar effectieve content, met een beetje hulp. De inzichten helpen je om:

➡️ Content te maken waar je doelgroep echt wat aan heeft.

➡️ Je boodschap naadloos aan te laten sluiten op hun interesses en kennisniveau.

➡️ Veel ineffectieve content niet meer te hoeven maken. Ook niet als collega’s het graag willen.


INZICHT 3 – Maak je content toegankelijk en scanbaar


🚩 HET PROBLEEM
Organisaties die het moeten hebben van hun technische expertise, willen die kennis natuurlijk graag etaleren op hun site. De focus ligt dan vrijwel altijd op de inhoud van de tekst, en niet op de vorm. Lange lappen tekst zijn dé manier om bezoekers weg te jagen.

80% leest online teksten niet 
Uit onderzoek blijkt namelijk dat 80% van de mensen online teksten niet leest, maar scant. De 20% die teksten wél van begin tot eind leest, zijn met name ouderen. Mensen scannen online teksten op zoek naar specifieke informatie en antwoorden op specifieke vragen. (Jijzelf dus ook, ga maar na.)

Een projectverslag? Nee dank u!
Lange, chronologisch projectverslagen – om maar een voorbeeld te noemen – zijn voor de scannende mens onmogelijk om door te komen.

✅ DE OPLOSSING
Een tekst scannen lukt alleen als een tekst logisch is opgebouwd, met een duidelijke visuele structuur. Met bijvoorbeeld een to-the point kop en intro en begrijpelijke tussenkoppen. En andere zaken die houvast geven bij de zoektocht naar antwoorden, zoals kaders, lijstjes of samenvattende bulletpoints.

Communicatie = complexe materie helder uitleggen 
En natuurlijk moet de tekst toegankelijk zijn en prettig leesbaar. Dus geen onnodige moeilijkdoenerij of jargon. Het getuigt juist van expertise wanneer je in staat bent complexe materie helder uit te leggen. Zodat de lezer het gevoel krijgt echt verder geholpen te zijn. Ook dat is smart content.

💡 Doe je voordeel met deze tips
Kun je er wel wat hulp bij gebruiken? Contenture heeft twintig jaar ervaring met data-analyses en smart content. We ontwikkelden verschillende tools om data uit te lezen van data over:

1. Search
2. Doelgroepen
3. Concurrenten
4. Content
5. Socials
6. Website
7. Nieuwsbrief

Het voordeel van deze data-inzichten? 
Je communicatie gaat van achteraf meten, naar vooraf weten. Je weet precies welke content wél impact heeft op je doelgroep. En je hebt aantoonbaar bewijs dat jouw communicatie bijdraagt aan de strategische doelen van de organisatie.

Wil je eens praten hoe dit werkt voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ik wil een quick-scan voor mijn organisatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.