ChatGPT: dit moet je weten als communicatie-expert

ChatGPT is een onmisbare tool voor communicatie-experts. Het helpt je met teksten schrijven, het maken van contentkalenders, campagnes en zelfs SEO-optimalisatie. Maar dan moet je wel weten hoe je de tool gebruikt. Dit is het geheim van ChatGPT: Laagjes & Haakjes.

ChatGPT: een unieke communicatietool 

ChatGPT is software met kunstmatige intelligentie (AI). Deze tool is getraind met miljarden teksten en gesprekken. Door naar deze ’training data’ te kijken, leert ChatGPT. Het ontdekt hoe mensen praten en schrijven en hoe het moet reageren op verschillende soorten vragen en opdrachten. Zo kan het als chatbot de afdeling communicatie helpen. Maar er is meer.

Gevolgen voor de afdeling communicatie

Door deze slimme manier van werken, kan de AI dingen doen die eerder onmogelijk waren. Het kan voor de afdeling communicatie taken automatiseren. Zoals het maken van slimme contentkalenders of interactieve social campagnes. Maar het kan ook effectieve content creëren. De tool is pas net op de markt. Bijna dagelijks verzint iemand een nieuwe manier om de tool in te zetten. En dit kan nu al allemaal al met ChatGPT:

  1. Brainstormen –> ideeën leveren, kopsuggesties, andere insteek
  2. Checklist maken –> voor maker en voor ontvanger
  3. Opzet en indeling –> voor artikelen genereren
  4. Schrijven van teksten –> artikelen, social media, productbeschrijvingen
  5. Samenvatting maken –> van teksten, excels, rapporten
  6. FAQ genereren –>maakt o.b.v. een verhaal zelf FAQ’s
  7. Eindredactie –> herschrijven, taal- en stijlfouten oplossen
  8. SEO –>keywords geven, teksten optimaliseren voor zoekmachines
  9. Vertalen –> van content naar 65 talen
  10. Content aanpassen –> naar doelgroepen, denk- en taalniveaus
  11. Contentkalender –>maken voor een heel jaar
  12. Verhalen checken –> of ze passen binnen je strategische pijlers

Ik wil een AI-tutorial

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Is dit niet de zoveelste hype?

Nee, dit is niet zoals de hype rond Blockchain of Big Data. Die ontwikkelingen waren vooral voor nerds. Als communicatiespecialist kon je daar weinig mee. Maar met ChatGPT kan iedereen direct aan de slag. En dat gebeurt ook. Binnen 5 dagen na de introductie noteerde het bedrijf achter de tool al meer dan 1 miljoen gebruikers! Dat is nog nooit eerder gebeurd.

Herken het iPhone-moment

De lancering van ChatGPT heeft veel weg van het iPhone-moment in 2007. De introductie van de slimme telefoon veranderde een complete markt. Ook ChatGPT lijkt voor een revolutie te zorgen. De tool is 1) gebruiksvriendelijk 2) voegt direct waarde toe aan je werk 3) zorgt voor tijdsbesparing en 4) maakt allerlei nieuwe diensten en producten mogelijk. 

Hoe gebruik je de tool?

Om te weten hoe je ChatGPT inzet, moet je een paar inzichten hebben. Bij Contenture zijn we al ruim 10 jaar specialist in datagedreven communicatie. We weten inmiddels dat als je data optimaal wilt gebruiken, je eerst moet begrijpen hoe je slim met data moet omgaan. Zo moet je begrijpen met welke tekstcommando’s je de tool aanstuurt (prompts), waarom je dat doet (wat is je doel?) en hoe je dat doet (welke strategie?).

Blijf niet hangen in de startblokken

Bij ChatGPT zien we dat veel communicatie-experts blijven hangen in de startblokken. Ze geven een te algemene opdracht en het resultaat is een oppervlakkig antwoord. Dat is jammer. Je kunt de tool veel beter benutten. Om de AI goed aan te sturen heb je twee dingen nodig: laagjes & haakjes.

De truc: werk met Laagjes

Met Laagjes bedoelen we dat je ChatGPT niet een grote opdracht moet geven. Als je vraagt: ‘schrijf een verhaal over de energietransitie’, krijg je de open deuren en platitudes. Maar als je de schrijfklus opknipt in losse vragen of opdrachten, wordt de output waardevol. De opdracht die je aan een AI geeft, noemen we een: prompt. 

## In de praktijk  ## → hoe geeft AI je de beste content? 

Stel je wilt een online artikel schrijven. Start ChatGPT dan met deze prompt:

  • Geef me 10 blog topic titels over [dit onderwerp].

Dat was de eerste laag. De prompt is algemeen, zodat je je kunt oriënteren. Kies vervolgens 1 van de 10 titels en prompt:

  • Geef me 5 varianten op deze titel [voeg je gekozen titel in].

Pas als er iets verrassends bij zit, ga je verder. Anders herhaal je de vorige stap.
Kies uiteindelijk 1 variant en zeg:

  • Geef me nu de outline voor dit online artikel met de titel [voeg je gekozen titel in].

Je krijgt een opzet, maar je vindt die outline te weinig verrassend. Dus je prompt:

  • Geef me 3 varianten van de outline. Ook eentje die niet-chronologisch is.

Nu ben je wel tevreden, je gaat nog een laagje dieper:

Geef aan wie de doelgroep is, wat het kennisniveau is, de aanspreekvorm, de lengte, etc. En prompt:

  • Schrijf de introductie van dit online artikel. Het intro mag maximaal 4 zinnen zijn. 

Analyseer de output. Je vindt veel zinnen te omslachtig. En zin 2 is kansloos.

  • Schrijf het simpeler op. Herschrijf zin 2. 

Beter. Maar nu merk je dat er eigenlijk nog een voorbeeld mist.

  • Voeg dit [voorbeeld] toe aan het intro.

De inhoud van het intro staat, maar nu wil je toch nog wat varianten. 

  • Maak nu 3 totaal verschillende varianten van dit intro.

Nice. Kies er eentje. Nu maak je de volgende stap. 

  • Schrijf de eerste alinea voor het online artikel [voeg in keuze van titel en intro] in maximaal 35 woorden. 

Zo ontdek je nieuwe ideeën

Dit lijkt veel werk. Maar hier kun je echt zelf niet tegenop schrijven. Daarnaast geeft deze werkwijze je een scala aan nieuwe ideeën, gezichtspunten en argumenten. Je moet dus even leren hoe je prompts inzet. Ook deze datatool is gebouwd om te werken met commandostructuren. Let op: garbage in = garbage out. Dus hoe preciezer je commando, hoe beter het resultaat.

Sla je doelgroep aan de Haak

Naast het werken met laagjes, kun je ook werken met haakjes. Een ‘haakje’ of een ’teaser’, is een kleine zin of een woord die jouw doelgroep verleidt om verder te lezen. Het is zoals een hengel met een haak aan het einde, die je gebruikt om een vis te vangen. Ook die kun je bij ChatGPT inzetten om je content maken. Ook bij haakjes werk je uiteindelijk weer in laagjes. 

ChatGPT voor communicatieadviseurs

Toch is er een probleempje

Maar, wacht even. Niet iedereen kan met ChatGPT werken. En, de tool kan ook niet alles. Collega Martijn deed een test. Vrolijk ging hij aan de slag met de vraag: Kan ChatGPT ons werk overnemen? Hij zette de AI aan het werk en dit ging het mis.  

Wil je een ChatGPT Guru worden?

Kijk dan even hoe je dit als een methode oppakt. Hierover hebben we een uitgebreide stap voor stap gids gemaakt.

Dit vinden communicatieprofessionals beangstigend

Als iedereen nu ChatGPT gaat inzetten, dan ontstaat een zee van content die allemaal op dezelfde manier is gemaakt. Sommige communicatieprofessionals vinden dat beangstigend en zien er genoeg aanleiding in om het daarom niet te gebruiken. Want, niets is dan nog uniek of origineel. Weg is het voordeel. 

De beste assistent van communicatie 

Dat is ook de reden waarom je ChatGPT voorlopig alleen als je assistent in communicatie moet gebruiken. De menselijke hand, jouw eigen finesses, jouw keuzes in wat je wel en niet gebruikt van de suggesties die ChatGPT geeft en jouw tone of voice zijn is nog steeds essentieel om het verschil te maken.

Gevolgen voor de afdeling communicatie?

De toepassing van AI in de communicatiebranche zal hoe dan ook grote veranderingen met zich meebrengen. Van productie en distributie tot strategie en accountability, het vakgebied zal grondig worden hervormd. Wie als communicatie-expert niet meegaat, loopt het risico buiten de boot te vallen.

Advies nodig bij datagedreven communicatie?
✅ We helpen je graag 👉 paul.gremmen@contenture.nl  👈 Of vul dit in ↓↓↓.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?