De afdeling communicatie heeft het zwaar. Het belang van communicatie neemt toe, de impact daarvan af. De oorzaak? Er wordt niet evidence based gewerkt. Gevolg: de resultaten zijn moeilijk te bewijzen. De oplossing: smart content. Slim communiceren op basis van feitelijke inzichten. Hier leggen we uit hoe dat werkt.
Dit verhaal in het kort:
- Stop met S.O.S.-communicatie: Sending Out Stuff
- Nu bereikt 80% van de content nooit de doelgroep
- Met communicatie 2.0 gaat advies van meningen naar feiten
- De smart content verbetert je positie als communicatie-expert
Communicatie verandert in rap tempo
Wat is er aan de hand? De wereld verandert in rap tempo en het is niet altijd makkelijk er grip op te krijgen. Neem de digitale transformatie. Die is de afgelopen tien jaar op kousenvoeten ons leven binnengeslopen. Ook in communicatie. Deze digitale transformatie heeft – met smartphones, social platforms en apps – de manier waarop wij communiceren radicaal veranderd.
Communicatiewereld speelt daar niet op in
De mogelijkheden van deze innovaties hebben we binnen een paar jaar omarmd. Toch? Nou. Nee. Bij de afdeling communicatie in bedrijven is de digitale transformatie blijven hangen op het niveau van middelen en kanalen. Maar waar is de revolutie op inhoud? Waar is de smart content?
Het goede nieuws: het kan wel!
Het voordeel van digitale communicatie is dat je nauwgezet kunt meten. Welke boodschap slaat aan, waar haakt de doelgroep af, aan welke informatie heeft onze doelgroep behoefte? Je kunt met die inzichten content maken. Dat betekent dat je geen aannames doet, maar onderzoekt met welke strategie je jouw doelgroep zo effectief mogelijk bereikt.
Smart content is relatief eenvoudig
Het kan relatief eenvoudig, maar het gebeurt nauwelijks. Contenture is voorloper in smart content. Het bedrijf voerde de afgelopen acht jaar 250 data-onderzoeken uit. En wat blijkt? Bij bedrijven en organisaties in Nederland is 80% van alle online content onvindbaar. Dus van de 10 verhalen, had je er net zo goed 8 niet hoeven te maken.
‘Smart content verbetert je strategie, content, resultaten en dus je positie als communicatie-expert’
Onderzoek: 90% van bedrijven laat het liggen
Op basis van het onderzoek, weet Contenture dat minder dan 10% van de bedrijven in Nederland de kennis vanuit – iets simpels als – Analytics daadwerkelijk toepast om de communicatie te verbeteren. 90% laat goud liggen. Deze toonaangevende bedrijven werken wél met fact based communicatie.
Evidence based advies – cruciaal voor je rol
Veel organisaties willen wel slimmer – data driven – werken, maar hebben dus nog koudwatervrees. Terwijl het de hoogste prioriteit zou moeten hebben. Want mits goed toegepast, verbetert data alles voor de communicatieprofessional.
Data in communicatie verbetert je:
1. Strategie
2. Content
3. Middelen
4. Kanalen
5. Resultaten
6. Budget
7. Positie
Smart content = communicatie 2.0
Smart content is communicatie 2.0. Doordat je evidence based advies geeft, kom je als communicatieadviseur hoger op de strategische agenda van je (interne) opdrachtgevers. Je advies gaat van meningen naar feiten. En het maakt je verhaal solide en verifieerbaar. Hoe je dat doet, lees je in dit stappenplan.
Bewijsvoering voor effectiviteit afdeling
Ook niet onbelangrijk. Door in te zetten op smart content vindt communicatie betere aansluiting bij de overige afdelingen van een bedrijf. Want sales, finance, marketing en HR werken al wel fact based. En zij kunnen hun budgetten binnen dat bedrijf dan ook beter beschermen.
Wil je weten hoe smart content in de praktijk werkt? Bekijk dan deze succescase.
Alles op een rijtje
Communicatie 2.0 met smart content
- Ga van achteraf meten, naar vooraf weten.
- Doe een doelgroeponderzoek en gebruik daarvoor de databronnen.
- Het leidt tot verrassende inzichten en effectieve communicatie.
- Met spectaculaire resultaten & minder waste van het budget.
- En het maakt je als communicatiespecialist relevant en onmisbaar.
- Andere disciplines – marketing, HR en finance – zijn je al voor.
- Is het moeilijk? Je hebt een beetje hulp nodig, maar vooral mindset, gaan doen!
- Contenture kan je op gang helpen met de data, maar…
- Het allermoeilijkste is uiteindelijk smart content maken!
Wat vinden vakgenoten?
Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar communicatiemanagement
‘Stop met S.O.S.-communicatie’
Als emeritus hoogleraar communicatiemanagement, kan Betteke van Ruler meepraten over het tekort aan datagebruik in de branche. ‘We moeten onszelf serieuzer gaan nemen. Communicatie is een ingewikkeld proces, meer dan alleen content produceren.’ Het gebrek aan datagebruik is hierbij volgens van Ruler een goed voorbeeld.
‘Tijdens je studie word je jarenlang getraind niet op je eigen gelijk te vertrouwen. Het lijkt alsof we dat vergeten zodra we aan het werk gaan. Onderzoek doen, wordt afgedaan als zonde van het geld. Maar hoe kun je dan met droge ogen beweren dat je precies weet hoe je de zaken moet aanvliegen? Het is zaak dat we afstappen van S.O.S.-communicatie. Sending Out Stuff, zonder dat je weet waar de lezer behoefte aan heeft.’
André Manning, directeur van Logeion
‘Koudwatervrees is zonde’
‘Datagebruik staat bij ons nog in de kinderschoenen,” zegt André Manning, directeur van beroepsorganisatie van communicatiespecialisten Logeion: “Wij hebben vorig jaar een klein data-onderzoek laten doen naar wat onze leden zoeken en wat ze willen weten. Die informatie is enorm waardevol.
Data kan iedereen inzicht geven waar ze als organisatie of bedrijf op in moeten spelen. Het is zonde dat veel professionals nog last hebben van koudwatervrees. Durf data te onderzoeken, experimenteer ermee, durf fouten te maken! En daarachter ligt natuurlijk: durf te investeren! Veel afdelingen maken al gebruik van data, als beroepsgroep mogen wij niet achterblijven.’
Smart content & Contenture
Van achteraf meten, naar vooraf weten
Als data driven content agency, investeerde Contenture de afgelopen tien jaar volop in smart content. Het ontwikkelde tools die data uitlezen vanuit diverse bronnen. Van search data tot aan data van sites, fora, blogs en socials.
Met de inzichten die Contenture opdoet, wordt per doelgroep specifiek duidelijk wat de informatiebehoefte is. En welke content effectief is. Niet achteraf, maar bij de start. Dat is belangrijk. Communicatie gaat daarmee van achteraf meten, naar vooraf weten. Het zorgt voor direct resultaat.
Wil je weten hoe dat zelfs bij hele complexe issues werkt? Bekijk dan de case ‘Het gevecht om de Onderbuik’.