Online marketing strategie: uitleg en tips

Een online marketing strategie is een belangrijke pijler in je marketingaanpak. Door de strategie gedetailleerd in te vullen ontstaat een roadmap waarin je doel, doelgroep en kernboodschappen vast kunt leggen voor elke afslag in je aanpak. Online marketing strategie: uitleg en tips.

Wat is dat, online marketing?

Online marketing is direct marketing die zich volledig online afspeelt. Het begrip werd halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw geboren toen internet snel begon te groeien. Bereik is de belangrijkste succesfactor van online marketing. Via online kanalen kun je immers veel makkelijker en gerichter grote groepen mensen bereiken. Waar mensen in 1995 nog amper online waren, gebruiken momenteel meer dan 4 miljard mensen internet, meer dan de helft van de wereldbevolking.

Doel: omzet genereren

Een online marketing strategie is de som van alle online activiteiten die ervoor moeten zorgen dat producten of diensten bekend worden bij zoveel mogelijk klanten en daardoor, uiteindelijk, omzet genereren. Online marketing is een vorm van direct marketing en stond vroeger ook wel bekend als internetmarketing of e-marketing. Tegenwoordig valt vrijwel alle marketing onder online marketing. 

Online marketing strategie: uitleg en tips

Deze vorm van marketing benut verschillende online middelen en platforms om bezoekers te verleiden klant te worden. Dat kan direct met bijvoorbeeld banners, mailings, seo en advertising of indirect via social posts, blogartikelen of infographics. Het gaat er uiteindelijk om op te vallen in de specifieke kanalen die je doelgroep gebruikt. Een online marketing strategie is geschikt voor zowel b2b marketing als b2c marketing. Een stappenplan online marketing strategie:

Stap 1: leer je doelgroep begrijpen

Je beoogde doelgroep begrijpen legt het fundament voor alle content die je in de toekomst maakt én voor de keuze in distributiekanalen. Data is hierbij de sleutel. Met tools als Google Analytics krijg je razendsnel inzicht in waar je sitebezoekers op aanslaan. Gebruik die inzichten.

Stap 2: stel specifieke online marketing doelen op

Wat wil je precies bereiken? Simpelweg honderden of duizenden nieuwe bezoekers op je site of heb je liever een handvol nieuwelingen die ook écht iets komen bestellen? Formuleer zo kort, krachtig en kernachtig mogelijk wat je concreet ambieert met je online marketing strategie.

Stap 3: evalueer je visuele verhaal

Je visuele verhaal moet altijd kloppen. Of je merk jong is of gevestigd, dat maakt niet uit. Bezoekers denken in beelden en als die niet samenhangend gegoten zijn in een aantrekkelijk visueel online verhaal, zijn ze weg. Logo, kleurenpalet en stijlelementen vertellen bijna net zoveel over je merk als je online marketing aanpak of content.

Stap 4: geef je merk een stem

Wat je communiceert is belangrijk, maar de manier waarop je communiceert is cruciaal. Een brand voice geeft je merk persoonlijkheid, de toon drukt het gevoel uit. Dit zijn cruciale zaken voor het bepalen van een online marketing strategie omdat ze je positionering weerspiegelen en je onderscheiden in de markt.

Stap 5: identificeer kernboodschappen

Welke kernboodschappen blijven overeind als je je merk uitkleedt? Met andere woorden: wat wil je precies vertellen tegen potentiële klanten? De kernboodschappen stel je het beste op in de taal van de klant. Onthoud dat hij niet op zoek is naar je merk, maar naar iets dat hij nodig heeft of een oplossing voor een probleem (dienst / product).

Stap 6: maak een stijlgids

Een stijlgids met basisregels voor alle publicaties wordt vaak over het hoofd gezien, maar is essentieel binnen je online marketing strategie. Het is wenselijk dat alle content dezelfde tone of voice en stijl heeft, zodat de doelgroep herkenbaarheid en eenduidigheid aantreft. Niet-consequent taalgebruik zorgt voor ergernis en afhakers.

Stap 7: kies goede kanalen

Briljante marketing-communicatie maakt geen verschil als je doelgroep niet in de buurt is. Kies dus uit het overweldigende aanbod kanalen de juiste ‘transportmiddelen’ om content mee te vervoeren. Identificeer de relevante contentkanalen die bij je publiek passen.

Stap 8: praat met het juiste publiek

Als je de kanalen hebt vastgesteld, kun je kijken wie precies waar zit. Wie leest je Twitter- en LinkedIn-feed en wie volgt je blog trouw? Wie zijn je kopers? Door deze data te gebruiken, verzeker je je ervan dat je de juiste boodschap bij de juiste mensen krijgt op het juiste moment.

Stap 9: zorg voor een relevante mix

Er zijn duidelijke criteria voor het opbouwen van een loyaal publiek dat je content leest en deelt en uiteindelijk je producten en diensten afneemt, zijn er criteria. De productie moet namelijk altijd een mix zijn van interessante, verse en unieke content die continu wordt geüpdatet. Maar zorg vooral voor content die een vraag beantwoordt of een probleem oplost.

Stap 10: maak een contentkalender

In een contentkalender veranker je welke onderwerpen wekelijks op welk kanaal aan bod komen. Ook geef je hierop aan wat de invalshoeken zijn, of er een goede balans is, wie wat wanneer levert, welke producten/diensten worden geladen en welke kruisbestuivingen plaatsvinden tussen de platforms.