Thought leader worden in 6 stappen

Met een thought leadership strategie kun je uitgroeien tot dé kennisleider in een domein. Maar thought leader worden, gaat niet zomaar. Het is een kwestie van geduld. Van telkens het beste antwoord geven op vragen van je doelgroep. Elke dag weer. En elke dag beter.

Autoriteit binnen één specifiek domein

Thought leadership betekent intellectueel leiderschap. De definitie: een vorm van content marketing waarbij een mens, merk, bedrijf of platform uitgroeit tot een autoriteit binnen één specifiek domein. Het resultaat daarvan is maatschappelijke relevantie. Simpel gesteld is een thought leader de bron die de allerbeste antwoorden geeft op cruciale vragen van de doelgroep. Denk dan bijvoorbeeld aan Tesla op het gebied van elektronisch rijden en Samsung op het gebied van Android-telefoons. Noem het merk en je hebt meteen een beeld van een club die alle antwoorden lijkt te hebben.

Ook voor kleinere merken en organisaties

We zijn lang niet allemaal zo groot en bekend als dit soort megamerken. Maar ook voor kleinere merken en organisaties in thought leadership bereikbaar. Het belangrijkste is dat je een goed verhaal hebt dat aansluit op de behoefte van je doelgroep Die betekenisvolle informatie ontsluit je vervolgens via aantrekkelijke formats op de kanalen die er toe doen voor je doelgroep.

Een voordeel van thought leadership is dat je vroeg in de customer journey deel wordt van het gesprek. Zo leert de doelgroep je kennen. Thought leader worden, is bijna altijd een gevolg van een doordachte contentstrategie.

Thought leader worden

Om thought leader te worden zijn een paar dingen belangrijk. Ten eerste moet je weten wat je doelgroep zoekt. Welke vragen stelt ze aan Google? Als je deze data met een zoekgedraganalyse hebt opgehaald, weet je waaraan je publiek behoefte heeft. Daarna kun je je topclass antwoorden gaan formuleren en boetseren.

‘Google, is melk ongezond?’

Een tijd geleden ontstond twijfel over het gezonde effect van zuivel. Dit leidde zelfs tot een maatschappelijke discussie. De social media conclusie was toen al snel dat je van melk kanker krijgt. De data leerde echter welke vraag mensen écht hadden. ‘Is melk ongezond?’, vroegen ze Google. Maar geen enkele zuivelorganisatie of wetenschapper gaf antwoord. Wie wel? Bloggers die met ongefundeerde artikelen op pagina 1 van Google stonden. De Nederlandse Zuivel Organisatie en Contenture slaagden er met een uitgekiende strategie vol argumenten in om de conversatie te nuanceren.

Mensen zoeken zekerheden

Naast meten en weten zijn kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid dus belangrijk. Ook de kracht van herhaling helpt. Een thought leader beantwoordt elke vraag top en doet dat de volgende dag wéér. En dan het liefst nog beter. Thought leader worden kan dus niet zonder een thought leadership strategie. Een kort stappenplan:

Thought leadership strategie: 6 stappen

  1. Identificeer je topic (voorbeeld: op voetbalgebied wemelt van de thought leaders, maar op het specifieke terrein van de videoscheidsrechter nog niet)
  2. Check of je een autoriteit bent (even Googlen)
  3. Breng vragen van je doelgroep in kaart
  4. Maak een lijst van alle vragen en ken prioriteiten toe
  5. Beantwoord de vragen via diverse formats en kanalen, de belangrijkste eerst en werk daarna naar beneden de lijst af
  6. Verrijk je content met voorbeelden, cijfers, citaten en infographics