Case ZonMw: slimme zorgcommunicatie

Organisaties in de zorg kunnen gebruikmaken van onderzoek om effectiever te werken. ZonMw faciliteert dat cruciale onderzoek. Maar het kwam zelf amper in beeld bij haar stakeholders. Door een compleet nieuwe aanpak, lukt dat nu wel.

In het kort:
• ZonMw faciliteert onderzoek in de zorg
• Samenwerking met alle stakeholders in en rondom de zorg is daarom cruciaal
• Bij praktijkprofessionals kwam ZonMw niet goed in beeld
• Een analyse, training en contentstrategie bleek de oplossing

Dit verhaal hoort bij het visiestuk: sleutelrol van communicatie in de zorg van morgen.


Het probleem ➡️
niet in beeld bij alle stakeholders

Onderzoekers wisten ZonMw feilloos te vinden. De organisatie stond vooral bekend als de financier van wetenschappelijk onderzoek in de zorg. Maar dat was niet voldoende.

Om echt bij te dragen aan oplossingen voor een toekomstbestendige zorg, moeten de uitkomsten van dat onderzoek ook in de praktijk worden gebracht.

Dan moet het verhaal wel de doelgroep praktijkprofessionals bereiken. Maar bij die doelgroep kwam ZonMw amper in beeld.

De oorzaak? 🆘 zenden zenden zenden

ZonMw deed – zoals dit zo mooi heet – aan SOS-communicatie. Sending Out Stuff. Er werd vooral veel content geproduceerd. En gedeeld.

Maar de content van de organisatie sloot niet goed aan op de informatiebehoefte van de doelgroep.

De verhalen werden niet geschreven vanuit de doelgroep. Een gemiste kans, want ZonMw biedt precies de oplossingen waar de praktijk op zit te wachten.

De oplossing ✅ een slimme aanpak 

Om in beeld te komen bij praktijkprofessionals moet het verhaal verteld worden vanuit hun belevingswereld. Dat betekende: stoppen met zenden. En: nieuwe content en een heldere strategie voor pushkanalen zoals LinkedIn en nieuwsbrieven.

Contenture bracht eerst de uitdagingen van de doelgroep in beeld. Dat gebeurde met data-analyses. Zo vonden we antwoorden op vragen als:

• Waar zit de frustratie van de doelgroep?
• Hoe kunnen we ze helpen?
• Welke informatie hebben ze nodig?

Aan de hand van die inzichten werd content gemaakt. Deze content bracht de oplossingen van ZonMw op een toegankelijke en aantrekkelijke manier in beeld. Bovendien werkten we een contentstrategie uit.

En tot slot kregen alle communicatiemedewerkers van de organisatie een schrijftraining voor effectieve online content.

Minder doen, meer impact 

ZonMw communiceert inmiddels op een geheel andere manier met haar stakeholders. Tegenwoordig scoort de content via zoekmachines en ook via alle social kanalen. En door de contentstrategie is voor iedereen intern duidelijk waar de focus op hoort te liggen. ZonMw communiceert minder en heeft toch meer impact.

Wil je eens praten hoe die werkt voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ik wil contact. Kunnen we even iets plannen?