Change accelerator: verandering via effectieve communicatie

Niet telkens achter de feiten aanhollen, maar juist voorop lopen. Elke organisatie wil het, maar echt optimaal inspelen op kansen en bedreigingen is verdomd lastig. Met data én de expertise van de communicatieafdeling in de rol van change accelerator, kan dat. Zo maak je het verschil.

Verandering is een constante factor voor elke organisatie

Dat de veranderingen in de maatschappij steeds sneller gaan, weten we al jaren. Elke club is bezig om agile te worden. Wendbaar, om zo snel mogelijk in te spelen op kansen en bedreigingen. Sinds de coronacrisis is de manier waarop we werken in een kantooromgeving bovendien compleet anders. Verandering lijkt de enige constante voor organisaties.

De rol van communicatie: verandering versnellen

De rol van een communicatieafdeling in dat proces lijkt helder. Mensen moeten worden geïnformeerd over wat er anders is en anders wordt, stakeholders moeten worden meegenomen. Maar dat zijn alleen de uitvoerende taken. Van een communicatieafdeling mag je verwachten dat ze die verandering versnelt en er bovendien voor zorgt dat een organisatie niet reactief inspeelt op verandering, maar juist proactief.

Daarom: wordt een change accelerator

De rol die daarbij hoort voor een communicatieafdeling is die van ‘change accelerator’. Daarbij loopt de afdeling voorop en inspireert en begeleidt ze de rest van de organisatie in verandering. En zoals we net al hebben geschetst, is dit noodzaak geworden. Het zorgt er namelijk voor dat je club niet hopeloos achter de feiten aanholt, maar dat je vrijwel elke kans en bedreiging ziet aankomen. Dat je daar tijdig op anticipeert en vervolgens met effectieve communicatie je eigen mensen en je stakeholders activeert.

Maar hoe doe je dat dan?

Op papier klinkt dat allemaal heel logisch, maar om dat in de praktijk te brengen is moeilijk. Je moet als communicatieprofessional tegelijkertijd trendwatcher zijn, business partner én organisatiepsycholoog.

Vertrouw op data

Om je rol optimaal in te vullen, is het belangrijk om eerst de feiten op een rij te krijgen. We leven in het tijdperk van data. Vrijwel alles wat we als mens doen, wordt op de een of andere manier vastgelegd en veel van die data kun je gebruiken voor inzicht. En dat geldt ook voor communicatie.

Trends herkennen met data

Als je wilt weten welke veranderingen er aan zitten te komen, moet je kijken naar de onderwerpen waar steeds meer mensen het over hebben. Dit principe ken je uit een andere rol van de communicatieafdeling, namelijk die van Linking Pin. Vanuit die rol herken je op tijd issues die er toe doen en zorg je ervoor dat je organisatie op tijd stappen neemt om om reputatieschade te voorkomen.

Analyseer je concurrenten en de informatiebehoefte

In de praktijk moet je dan vooral kijken naar waar je concurrenten zich online in de communicatie op richten (en wat je daarvan kunt leren). En je kijkt naar de opkomende trends in zoekmachines. Belangrijk omdat 80% van alle oriëntaties begint met een online zoekopdracht. Door te kijken naar data uit social media kun je achterhalen welke argumenten worden gebruikt in online discussies. Zo kom je erachter hoe je het verhaal van jouw organisatie moet insteken om gehoord te worden in dat publieke debat.

Vertaal die trendinformatie naar een veranderstrategie

Als je in beeld hebt wat de uitdagingen en kansen zijn, is het zaak om te kijken hoe de organisatie zich voortaan moet profileren om voorop te lopen. Kortom: wat moet er worden veranderd en wie moeten daaraan mee doen? Daarvoor is een interne en externe stakeholderanalyse nodig.

Zet al die inzichten om in effectieve content

Inzicht is mooi, maar voor verandering moeten mensen in beweging komen. Als communicatieafdeling kun je dat faciliteren met effectieve content. Bij Contenture zorgen we er altijd voor dat het verhaal dat je vertelt als organisatie optimaal aansluit op de informatiebehoefte en de belevingswereld van de specifieke doelgroep. Je stelt dus eerst vast wat mensen zelf willen weten en daaraan koppel je jouw boodschap. Dat is ultiem ontvanger-gericht communiceren.

Een helder verhaal (dat ook echt klopt) helpt veranderen

In de essentie is jouw rol als change accelerator vanuit communicatie vooral de verandering te duiden en van context te voorzien. Daarvoor moet je een helder verhaal vertellen, wat iedereen begrijpt en waar iedereen ook achter kan staan. En wat vooral belangrijk is: dat verhaal moet kloppen als een bus. Als je niet achter de feiten wilt aanlopen, moet je er zeker van zijn dat je aansluit op wat er speelt. Door te werken met data heb je die zekerheid.

Ik wil contact met een expert van Contenture