Thought leadership strategie: dit moet je weten

Met een thought leadership strategie kun je uitgroeien tot dé autoriteit op een bepaald kennisgebied. Maar thought leader word je niet zomaar. Het is een kwestie van geduld. En van telkens het beste antwoord geven op vragen van je doelgroep. Elke dag weer. En elke dag beter.

 

THOUGHT LEADERSHIP DEFINITIE

Thought leadership betekent letterlijk vertaald intellectueel leiderschap. De definitie: een vorm van (data driven) content marketing waarbij een mens, merk, bedrijf of platform uitgroeit tot een autoriteit binnen één specifiek domein.

 

VRAAG EN ANTWOORD

Simpel gesteld is een thought leader de bron die de allerbeste antwoorden geeft op cruciale vragen van de doelgroep. En eigenlijk is ook thought leadership een kwestie van vraag en aanbod. Of beter gezegd nog: van vraag en antwoord. Die betekenisvolle antwoorden serveer je in smakelijke formats. Een voordeel van thought leadership is dat je vroeg in de customer journey deel wordt van het gesprek. Zo leert de doelgroep je kennen. Thought leadership ontstaat niet toevallig, maar is bijna altijd een gevolg van een doordachte contentstrategie.

 

REAGEREN OP VOICE SEARCH

Vragen beantwoorden wordt in rap tempo belangrijker. Het voice search tijdperk is immers begonnen en is here to stay. Dit betekent dat iedereen elkaars concurrent wordt bij het geven van antwoorden. Onthoud dat het ideale antwoord kort, krachtig, zuiver en niet omslachtig is.

 

HET PROBLEEM: SLAPEND GOUD

Ontelbaar veel bedrijven willen dé autoriteit worden in hun domein. Daarvoor hebben ze alle ingrediënten al in huis. Denk aan kennis, kunde en krachtige cases. Maar hoewel ze op een contentgoudmijn zitten, ziet hun doelgroep ze vaak niet als thought leader. Omdat ze niet zien wat ze al hebben. En omdat ze niet weten hoe ze dat slapende goud naar boven moeten halen. Zo blijft een schat aan verhalen en inzichten verborgen voor potentiële klanten. Zonde, want die kennis kan het bedrijf namelijk laten groeien en bloeien.

 

THOUGHT LEADER WORDEN

Om thought leader te worden zijn een paar dingen belangrijk. Ten eerste moet je weten wat je doelgroep zoekt. Welke vragen stelt ze aan Google? Als je deze data met een zoekgedraganalyse hebt opgehaald, weet je precies waaraan je publiek behoefte heeft. Daarna kun je gaan werken aan het formuleren van je topclass antwoorden.

 

'GOOGLE, IS MELK ONGEZOND?'

Een tijd geleden ontstond twijfel over het gezonde effect van zuivel. Dit leidde zelfs tot een maatschappelijke discussie. De social media conclusie was toen al snel dat je van melk kanker krijgt. De data leerde echter welke vraag mensen écht hadden. ‘Is melk ongezond?’, vroegen ze Google. Maar geen enkele zuivelclub of wetenschapper gaf antwoord.

 

VOORBEELDEN EN SUCCESCASES

Wie dan wel? Bloggers die met ongefundeerde artikelen op pagina 1 van Google stonden. Deze ‘thought leaders’ ‘hielpen’ de onzekere consument met sentimenten. De Nederlandse Zuivel Organisatie slaagde er met een uitgekiende strategie vol argumenten in om de conversatie te nuanceren. Andere succescases van een goede thought leadership aanpak zijn die van Deloitte en Dell hieronder.

 

KENNISDIEPTE

Naast meten en weten zijn kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid dus belangrijk. Mensen zoeken zekerheden. En de partij die dat biedt, heeft al snel een streepje voor. Maar helaas is er geen blauwdruk voor zekerheid. Met het ontwikkelen van grote kennisdiepte kom je in ieder geval een heel eind. De beste vragenbeantwoorder wint. Want met zo’n betrouwbare kennisbank wil een doelgroep graag een band.

 

VERTROUWEN VERDIENEN

Ook de kracht van herhaling helpt. Een thought leader beantwoordt elke vraag top en doet dat de volgende dag wéér. En dan het liefst nóg beter. Vertrouwen winnen kan snel, maar daarna moet je het steeds blijven verdienen. Voor dat vertrouwen is meer nodig dan leuke stukjes online gooien. Thought leader worden kan dus niet zonder een thought leadership strategie. Een korte samenvatting:

 

THOUGHT LEADERSHIP STRATEGIE IN 6 STAPPEN

1. Identificeer je topic (onthoud bijvoorbeeld dat het op voetbalgebied wemelt van de thought leaders, maar op het specifieke terrein van de videoscheidsrechter niet)
2. Check of je een autoriteit bent (even Googlen)
3. Breng vragen van je doelgroep in kaart
4. Maak een lijst van alle vragen en ken prio’s toe
5. Beantwoord de vragen via diverse formats en kanalen, de belangrijkste eerst en werk daarna naar beneden de lijst af
6. Verrijk je content met voorbeelden, cijfers, citaten en infographics

 

THOUGHT LEADERSHIP STRATEGIE UITROLLEN

Met onze zoekgedraganalyse maken we data inzichtelijk én direct inzetbaar voor een thought leadership strategie. Via uiteenlopende middelen helpen we klanten vervolgens geloofwaardig richting leiderschap op elk gewenst domein. Data, inhoud en kwaliteit staan voorop. Daarnaast valt of staat een succesvolle thought leadership strategie met kennis van specialisten.

 

Meer weten?

Wil je thought leadership realiseren voor je merk?
Neem dan contact met me op:

[]
1
email of telefoonnummer
Previous
Next

Paul Gremmen
Managing Partner
020 – 52 40 480
paul@contenture.nl